[TYPO3-UG Dutch] TMENU probleempje met templavoila

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Tue Oct 2 16:13:47 CEST 2007

Hoi Pheser,

Welkom op de mailinglijst.
Uiterst leerzaam hier.

Eerst een opgeheven vingertje. Het is op deze lijst gebruikelijk om je
met je echte voor en achternaam te noemen.

Dan je probleem. Ik heb niet alles doorgeplozen, maar als ik de website
zie ziet het er goed uit.

Als bij mij een menu het niet doet probeer in het stap voor stap uit.
Dus zoiets:
lib.menu = TEXT
lib.menu.value = HALLO WERELD

Komt dat wel over, dan weet je dat er ergens een fout in je typoscript
zit en niet in het TemplaVoila gebeuren.

Dan bouw ik mijn menu stap voor stap op.
Dus eerst zonder entrylevel etc. Overigens is de default waarde nul. Dus
in jouw script overbodig.

Dan jouw script:

lib.MainMenu.1 = {
          NO {

is syntactisch niet correct.

Dat moet zijn:
lib.MainMenu.1 {
          NO {

Of
lib.MainMenu.1.NO {

Controleer wel of het met de accolades goed gaat.

De RO = 1 kun je verwijderen. Die heeft hier geen functie.

Verder probeer je een voertuig in elkaar te zetten met onderdelen van
verschillende andere. Je wilt, om het zo maar eens te zeggen, een
autodeur aan een fietsframe bevestigen.

Je maakt gebruik van de template Multiflex-3. Een heel mooie template.
En gratis. Maar wees dan wel zo fair om in de source op de een of andere
manier een verwijzing naar 1234.info of de heer Wolfgang te plaatsen.
Het voorbeeld en deze wens vind je in het pakket.

Voor deze template heb ik een stukje typoscript gemaakt waarmee het menu
bovenlangs gaat werken. Want zoals je weet is een dropdown in IE niet
mogeljk. Behalve op de wijze waarop Wolfgang het gedaan heeft. Waar hij
het vandaan heeft weet ik niet, maar het werkt, en daar gaat het om.

Dan hier mijn menuscript voor de menubalk met dropdowns:
Opmerking 1: even goed kijken of door de email niet een paar regels
afgebroken worden!
Opmerking 2: De stukken die lijken op commentaar zijn van wezenlijk
belang, dus beslist niet verwijderen!

lib.nav2 = HMENU
lib.nav2 {
	1 = TMENU
	1{
		expAll = 1
		noBlur = 1
		NO = 1
		NO.wrapItemAndSub =  <ul><li> | <!--[if lte IE
		NO.linkWrap = | <!--[if IE 7]><!-->
		NO.ATagBeforeWrap = 1
		NO.stdWrap.htmlSpecialChars = 1
	}
	2 = TMENU
	2 {
		wrap = <ul> | </ul>
		NO = 1
		NO.linkWrap = <li> | </li>
	}
}

Nou, vooruit dan doe ik de andere menu's er ook maar bij (het taalkeuze
menu heb ik niet voor je):

Het menu rechtsboven:

lib.nav1 = HMENU
lib.nav1 {
	special = list
	special.value = xx,yy,zz  // dit zijn de PID's van de pagina's voor het
menu, dus zelf de juiste waarden invullen
	1 = TMENU
	1 {
		wrap = <ul> | </ul>
		NO = 1
		NO.ATagTitle.field = description // subtitle
		NO.allWrap = <li>|</li>
		NO.stdWrap.htmlSpecialChars = 1
	}
}

Het breadcrumb menu:

lib.breadcrumb = HMENU
lib.breadcrumb {
	special = rootline
	special.range = 0|-1
	1 = TMENU
	1 {
		wrap = <ul> | </ul>
		noBlur = 1
		NO = 1
		NO.linkWrap = <li>| </li>
		NO.ATagTitle.field = abstract // description // subtitle // title
		NO.stdWrap.htmlSpecialChars = 1
		CUR < .NO
		CUR.doNotLinkIt = 1
	}
}

En tenslotte het menu aan de linkerkant:
kijk maar of je de CUR wel of niet gebruikt.

lib.nav3-grid = COA
lib.nav3-grid.5 = HTML
lib.nav3-grid.5.value = <h1 class="first">Menu</h1>
lib.nav3-grid.10 = HMENU
lib.nav3-grid.10 {
	entryLevel = 1
	1 = TMENU
	1 {
		noBlur = 1
		NO = 1
		NO.linkWrap = <dt>| </dt>
		NO.ATagTitle.field = abstract // description // subtitle // title
		NO.stdWrap.htmlSpecialChars = 1
#		CUR < .NO
#		CUR.doNotLinkIt = 1
	}
	2 < .1
	2.NO.linkWrap = <dd>| </dd>
}
lib.nav3-grid.10.stdWrap.wrap =	<dl class="nav3-grid"> | </dl>
lib.nav3-grid.10.stdWrap.required = 1

En tenslotte:
Van het dubbel importeren van CSS kon ik niets vinden. Dat gaat prima zo!

Nou Pheser. Krijg je 't spul zo op een presenteerblaadje. Leer je er
niets van. Tenzij je van elke regel nagaat wat het doet en waarom ik die
er in gezet heb.

Maar als je nog eens een antwoord van me wilt hebben zul je je aan
bovengenoemde spelregels moeten houden.

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg