[TYPO3-UG Dutch] Is deze template goed

Jacco van der Post [Netcreators] jacco at netcreators.com
Thu Mar 29 10:51:05 CEST 2007

Hallo Roelof

Persoonlijk werk ik liever met Templa Voila dan met de template parser, ik
vind het intuitiver werken en het is leuk om flexible content elementjes
te maken waardoor je leuk kunt combineren in je layouts. Run de wizard
eens als je Templa Voila hebt geinstalleerd, nadat je bijvoorbeeld
onderstaande html template hebt gemaakt. Dan vult ie vanzelf al een boel
in. Ook hoef je niet veel te typoscripten met gebruik van TV.

Ik zou ten eerste leren zonder tables een xhtml template te schrijven.
Tables zijn anno 2007 toch echt passé ;) Bijvoorbeeld :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
</head>

Maak iets van CSS in de richting van :

body {
	background: #FFFFFF;
	color: #333333;
	font: normal 69%/1.5em Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
/*line-height is 1.5 times the font size*/
	margin: 0px;
	padding: 0px;
}

form, fieldset {
	margin: 0;
	padding: 0;
	border:0;
}

p {margin-top:0;}

a {
	color: #ca0000;
	text-decoration: none;
	border-bottom: 1px dotted #ca0000;
}

a:hover {
	color:blue;
	border-bottom: 1px dotted blue;
	}

input, select, textarea {
	border: 1px solid #E1E1E1;
	font-size: 11px;
	padding-left: 2px;
}

#container {
	margin: auto;  /* centered je site */
	width: 960px;
	top: 0px;
	background: #FAFAFA;
	position: relative;
}

#main, #footer {
	float: left;
}

#main {
	background: #FaFaFa;
	min-height: 500px;
	height: auto !important;
	height: 500px;
	padding:0 18px;
}

#header {
	height: 80px;
	width: 924px;
	border-bottom: 1px dotted #333333;
}

#logo {background: url(../img/logo.gif) no-repeat top left;
	display:block;
	height: 72px;
	width: 464px;
	float:left;}

#header #logo a {
	display:block;
	height: 72px;
	width: 464px;
	border: none;
	cursor: pointer;
}

#logo span {display:none;}

h1, h2, h3, h4, h5 {
	margin: 0;
	padding: 0;
}

#linker-kolom {width:200px; float:left;}
#midden-kolom {width:460px; float:left;}
#rechter-kolom {width:200px; float:left;}

/* --------- footer --------- */
#footer {
	float:left;
	height: 120px;
	width: 960px;
	background: #FAFAFA;
}

#footer-content {
	margin: 0 18px;
	margin-top: 60px;
	padding-top:10px;
	border-top: 1px dotted #333333;
	text-align:center;
}

Noem die bijv. main.css en maak er ook nog 1 om je navigatie te pimpen.

Gooi die files in je fileadmin onder mapje templates en koppel de divjes
vervolgens met de templateparser (als je daar toch voor kiest ipv
templavoila) middels een aan te maken sjabloon waar je wat Typoscript in
moet zetten. Zie daartoe bijvoorbeeld de tutorial "Websites bouwen met
Typo3" http://www.typo3.nl/resources/documentatie/nederlandstalig/

Overigens zijn titels headers in pagecontent, die automatisch verschijnen
als je ze invoert in de backend. Mocht je meer iets willen van
nieuwsartikelen met datum etc. dan kun je TT-news gebruiken die je als
plugin op je pagina's kunt invoegen.

Succes ;)

Jacco

Netcreators