[TYPO3-UG Dutch] css probleem

Wiel, J.A.M van de j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Fri Feb 16 23:48:00 CET 2007

Hoi Roelof,
Een voorbeeld van de diehard-methode, in ernstig afgeslankte vorm (er even van uitgaande dat je een werkend PAGE object met de name 'page' hebt):

elements.kop = TEXT
elements {
  value = Welkom op deze website
  wrap  = <h1>|</h1>
}

page.10 =< elements.kop

De naam 'elements.kop' heb ik vrij gekozen. Je kunt je TS objectdefinities min of meer vrij namen  geven. Het aanbrengen van een hierarchie is echter wel aan te raden. Lees de TSRef voor meer informatie over de verschillende soorten content-objecten. Handig om te weten is hoe je doorgaans content uit de kolommen van de backend toont.

Voeg het volgende element toe aan je TS template:

elements.maincontent < styles.content.get
elements.maincontent.wrap = <div class="mainContent">|</div>

page.20 =< elements.maincontent

Wat is hier nou handig aan? Je kunt in extension-templates (eigenlijk gewone template records binnen de paginaboom, dus niet op root-niveau) deze objecten overschrijven en handig gebruik maken van "template on next level", constanten en het includen van verschillende basistemplates. Wil je in het bovenstaande voorbeeld bijvoorbeeld een bepaalde sectie een andere kop geven, dan kan dat heel eenvoudig. Maak op de homepage van je sectie een template-record aan en zet daarin de volgende TypoScript SETUP:

elements.kop >
elements.kop = HTML
elements.kop {
  value = Dit is een kop voor een sectie
  wrap = <h2>|</h2>
}

Als dit je allemaal niet veel zegt, volg dan vooral Daniels tip en lees de documentatie. Bovenstaand voorbeeldje is ook vooral een losse flodder die ongetwijfeld nog wel eleganter zal kunnen. Alles is in principe in de documentatie te vinden, het staat alleen niet allemaal op de meest intuitieve plek. Zoekt en gij zult vinden! Anders zou je eens een boek kunnen raadplegen. Het boek dat op de homepage van typo3.org wordt aangeprezen, is een goed begin maar naar mijn smaak wel erg op redacteuren gericht. Ik ben ook erg te spreken over TYPO3: das Handbuch für Entwickler, zoals je ziet is die wel in het Duits. Mijn ervaring is dat je op een bepaald moment over deze boeken heen groeit en vanzelf je weg vindt in de online documentatie. En kom je er echt helemaal niet meer uit, dan gaat het oude hacker-adagium op: de source is de ultieme documentatie. In de code van de TYPO3-core (met name in de directory t3lib) staan veel comments die veel subtiele details verklaren.

Schroom niet om verdere concrete vragen hier te stellen. Veel succes!

Bas