[TYPO3-UG Dutch] twee beginnersvragen

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Thu Feb 8 17:57:22 CET 2007

Mag ik daar nog een paag dingen op aanvullen?

Martin van der Linden schreef:
> 1) Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het de afkorting is voor PlugIn.
> Maar geen idee of dat ook echt zo is. Ben ook wel benieuwd eigenlijk

Dat is inderdaad plugin, en mod staat dan voor module.

> 2)De laatste. Als je wijzigingen maakt in een eigen css-bestand, blijven
> die wijzigingen ook gelden wanneer je een extensie upgrade naar een
> nieuwe versie. En worden ze niet overschreven door de met de upgrade
> meegeleverde nieuwe css-file.

Sterker nog. Om te voorkomen dat je alle goed bedoelde css-ballast elke
keer mee moet sturen doe ik het vaak zo dat ik de css van een extensie
helemaal uit zet en alleen daar waar het nodig is mijn eigen stijl er
tegenaan gooi.

Het uitschakelen van de css van een extensie:
Zet in je config template inlineStyle2TempFile = 0

Daarmee zie je in de source de meegestuurde css.
Dat begint per extensie altijd met een kopje. Voor styled-content
bijvoorbeeld:
/* default styles for extension "tx_cssstyledcontent" */

Ergens in je template zet je dan het woordje plugin, gevolgd door de
naam in sw cource, gevolgd door _CSS_DEFAULT_STYLE afgesloten met het
flush commando (">").

Het hele commando ziet er in dit voorbeeld dan zo uit:
plugin.tx_cssstyledconten._CSS_DEFAULT_STYLE >

Denk goed om de puntjes. Vooral daar bij die underscore! Je leest er zo
overheen!

Wil je van bepaalde extensies toch de stylesheets mee sturen, vergeet
dan niet om config.inlineStyle2TempFile weer op 1 te zetten.
In dat geval wordt het slechts 1 keer meegestuurd.
Blijft ie op nul staan dan wordt elke pagina een aantal keren zwaarder
en dat wordt dan telkens, bij elke opvraging van elke pagina van je
site, over de lijn gestuurd.

Succes.

Daniel