[TYPO3-UG Dutch] enkele vragen omtrend DAM

ben van 't ende [netcreators] ben at netcreators.nl
Mon Feb 27 22:10:14 CET 2006

Diederik van Veen wrote:
> Heb nog geen tijd gehad om te experimenteren met DAM of om de docs goed
> door te lezen (heb er nog geen toeleiding voor gehad, tot nu toe
> volstaat het huidige systeem). Maar toch even wat kleine vraagjes om het
> geheel wat duidelijker te krijgen voordat ik er mee begin.
>
> 1) Wat is nu precies het voordeel van DAM tov van het oude systeem. Is
> het alleen dat je meta data aan je files kan toevoegen en deze dus kan
> doorzoeken en rangschikken of is het meer

Hoi Diederik,

Metadata is een ding. Je kan sets van bestanden aanmaken waar je
batchgewijs de eigenschappen van kan aanpassen. Bijvoorbeeld de
categorie of auteur. Dat kan aardig van pas komen als je bijvoorbeeld
met een fe plugin alleen bestanden uit een categorie wilt laten zien.
Verder kan je met de DAM absolute referenties gebruiken naar bestanden
waardoor bijvoorbeeld een plaatje dat je vervangt in de DAM over de hele
website vervangen wordt. In beta3 kan je bijvoorbeeld al zien waar
referenties naar bestanden of ce's zich bevinden. Voorheen werden alle
plaatjes opgeslagen in een temp folder. Meervoudig gebruik van een
plaatje leverde zo ook even zovele duplicaten in die folder op.

> 2) Zie in de TER heel veel DAM addons. Zijn deze bij de typo3 v4.0
> release overbodig omdat ze dan in DAM 1.0 ingebakken zitten? of zijn dit
> gewoon aanvullingen op een kale basis extensie, welke pas tot volle
> glorie komt met de addons. ZO ja, welke extensies zijn dan echt handig
> (ik noem een FE download list?)

Ik heb wel ergens genoemd gezien dat er met de nieuwe DAM ook een fe
plugin komt, maar dat neemt niet weg dat iedereen extensies kan bouwen
die gebaseerd zijn op DAM. Ik zou zo niet kunnen zeggen welke extensies
je zou moeten gebruiken. Gewoon een kwestie van proberen. Ik raad je ook
aan om even te wachten tot de DAM final is. Rene Fritz is daar nu hard
mee bezig:

http://typo3lab.colorcube.de/DAM.dam.0.html

Vandaag zou er weer een nieuwe snapshot uitkomen (zie de project lijst
voor DAM). Ik heb echter nog niets gezien.

> 3) Wat ik graag zou willen is een functie die MIME type ondersteund. Dus
> download link naar een *.avi moet een avi-.gif plaatje voor de download
> link laten zien. Is dit reeds mogelijk met een van de DAM extensies?

AFAIK is dara nog geen extensie voor.

Groeten

ben
--