[TYPO3-UG Dutch] ext manager

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Wed Dec 27 14:17:37 CET 2006

Rob Kamp schreef:
> [...]

Ik merk dat ik weer niet duidelijk ben geweest.
Het eerste stuk van mijn antwoord had niks te maken met het tweede stuk,
behalve dan dat het over jouw probleem ging.

1.
Ik bedoelde te vragen of je het vinkje achter "Display shy extensions"
aangezet had.

2.
Als je met symlinks werkt betekent dat in mijn beleving dat je de nieuwe
source NAAST de oude (vorige) hebt geplaatst.
Dat betekent dat je eventueel global (zie verder) geïnstalleerde
extensies niet meer ziet omdat die niet in de nieuwe source zitten.

Over global extensies
Bij het installeren van een standaard pakket staat het wel goed.
Maar als je zelf in de instellingen dingen aangepast hebt kan het anders
staan.

Je kunt in principe op 3 plaatsen je extensies kwijt.
In typo3conf/ext en in typo3/ext en in typo3/sysext.
De laatst genoemde is eigenlijk alleen voor systeem extensies en je ziet
in je overzicht van extensies daar ook, in de kolom "type", het woordje
"system" achter staan.

Als je in de install tool toelaat dat het in typo3/ext geïnstalleerd
wordt, en als dat dan ook gebeurt, staat er "global" achter je extensie.

Als je aan de instellingen van de install-tool niets veranderd hebt
worden alle extensies local (in typo3conf/ext) geïnstalleerd.

Bij het updaten van een extensie wordt deze gewoon overschreven. Of
liever gezegd, de hele dir wordt verwijderd en de nieuwe wordt
geplaatst. Dus zet daar nooit iets wat je wilt houden! :-)

Het kan voor komen, zoals bij de RTE, dat een extensie bij de
installatie van T3 als global of system wordt geïnstalleerd. Als je dan
een nieuwe versie installeert komt deze local te liggen. In je lijst met
extensies zie je dat doordat er achter het woordje local een "GL" of
"SL" staat.

Waarom die mogelijkheden?
Wel system = system. Dat behoort tot de core. Ik heb zelfs begrepen dat
het de bedoeling is dat die extensies niet apart geupdate worden. Bij de
RTE is dat overigens wel het geval geweest.
Daarom zoeken veel mensen ook tevergeefs naar een update van
Indexed-Search of CSS_styled_content.

Dan blijft er global versus local over.
Je kunt alle extensies global gaan installeren. In typo3/ext, dus.
Dat betekent dat je voor al je site-installaties maar 1 versie van de
extensie hebt. Dus bij een up-date van een extensie ben je in 1 keer klaar.

Maar aangezien er vaak wat haken en ogen aan een update zitten, waarvan
de cache legen de minst ingrijpende is, kiezen velen er, bewust of
onbewust, voor om voor elke implementatie met eigen (dus local)
extensies te werken.

Wat kan die Doesburg lullen he?
Waarom ik dit allemaal opschrijf? Om daarmee jou te helpen om je
verloren extensies terug te vinden. Een stukje verduidelijking hoe het
eea werkt.
TemplaVoila kun je zo weer ophalen, maar bij je eigengemaakte wordt dat
een stuk moeilijker.

Welke extensies er zijn vind je op typo3.org. Welke extensies jij al
opgehaald hebt ziet T3 automatisch en dat wordt in localconf opgeslagen,
daar hoef jij, normaal gesproken, niks aan te doen.

Overigens bedenk ik me dat je bij de settings van de EM ook even moet
aangeven dat je de niet-gereviewde ook wilt zien. (Enable extensions
without review (basic security check):)

Succes,

Daniel