[TYPO3-UG Dutch] 1 extensie 2 keer gebruiken

Patrick Broens patrick at patrickbroens.nl
Mon Dec 18 16:47:06 CET 2006

Hi Maarten,

Ten eerste is het altijd beter om een extensie heel te laten en te
XClassen. Daarnaast bieden een veel extensies Userfuncs of Hooks om
eventueel tijdens de verwerking van de gegevens je eigen functionaliteit
er tussenin te proppen. De extensie neemt dan een zijweg naar jouw
extensie, verwerkt daar verder de gegevens, en keert vervolgens terug
naar zichzelf.

Het voordeel van xclassing, userfuncs en hooks is dat je van de
bestaande extensies gewoon updates kunt blijven ophalen, omdat de
extensieontwikkelaar er rekening mee houdt dat functienamen hetzelfde
blijven en hooks blijven bestaan.

Bij een eventuele update van de bestaande extensie (bijvoorbeeld bij een
security update) moet jij je eigen code helemaal aanpassen om deze
security fix er zelf weer in te zetten. Geen leuk karwei.

tt_news, tt_address zijn favoriete extensies om uit te breiden met eigen
extensies. Deze uitbreidingen zijn gewoon los te krijgen op de TER. Ga
daar maar eens in kijken hoe anderen dit opgelost hebben.

Voor wat jij wilt moet je nu de extensie kopieren en in de gehele code
de extkey en de directory aanpassen. Een extensie kan maar 1 keer
bestaan binnen een installatie.

Ben benieuwd welke extensie je voor 60% verbouwd hebt, want wellicht had
je dit toch wat eenvoudiger aan kunnen pakken.

Patrick