[TYPO3-UG Dutch] Nog maar eens wat community uitleg (ondertitel: door schade en schande wijs geworden)

Sander Vogels sander at netcreators.nl
Tue Apr 25 00:26:47 CEST 2006

Hoi Ries, hoi allemaal,

Ik heb even gewacht hoe de thread van Ries zich zou ontwikkelen voordat
ik een overhaaste reactie wilde plaatsen.
Laat ik ten eerste vooropstellen dat ik het niet zo netjes vond dat
bepaalde dingen in de list geroepen worden die vrij persoonlijk zijn,
geen recht doen aan de inspanningen die ik, Ben en anderen hebben
geleverd voor de promotie en ontwikkeling van TYPO3 en vooral; ook
gewoon in een persoonlijk mailtje gestuurd hadden kunnen worden. Liever
had ik niet gereageerd maar er zijn toch zaken die misschien handig zijn
om eens uit te leggen. Ik doel hier op de dynamiek en effectiviteit van
een open source community en hoe bepaalde dingen vanuit de Association
bekeken en geregeld zijn. Verder vind ik een verklaring toch op zijn
plaats, mensen mochten anders toch verkeerde gedachten krijgen. Daarom
alsnog een antwoord op de mail van Ries met daarna een betoog over het
functioneren van een os community.

Ries van Twisk wrote:
 > Even een paar vragen en opmerkingen vanuit mijn kant.
 >
 > 1) De mailinglijst regels. Is deze verschillend dan voor andere
 > typo3-english typo3-dev lijsten?
 > Ik zie regelmatig op lijsten dat je je naam MOET gebruiken, echter dit
 > is een suggestie op de typo3-english lijsten, het moet dus niet. In
 > sommige gevallen willen mensen om verschillende reden anoniem blijven.
 > Ik denk dat we dat moeten respecteren.

In mijn post staat toch "Dat is nu eenmaal de policy en praat wel zo
makkelijk."? Als iemand die veel Engels praat is toch duidelijk wat er
staat? Het MOET dus niet maar is zeer beleefd. Niet dat ik principieel
tegen digitale Burka's ben maar het is gewoon niet netjes en goede
redenen om binnen een UG List anoniem te blijven kan ik niet bedenken.

 > 2) Onder http://www.typo3.nl/communicatie/ denk ik dat we ook #typo3 ope
 > freenode.org erbij kunnen zetten. Het aantal gebruikers groeit vanaf 16
 > maanden geleden van ongeveer 15 gebruikers tot nu gemiddeld 50
 > gebruikers. Per dag.

Prima idee, schrijf svp een korte omschrijving wat het is, hoe het werkt
en wat je er aan hebt en stuur deze met de URL naar Daniel, die plaats
het meteen.

 > 3) Waar/hoe kan ik toegang krijgen tot de configuraties van typo3.nl?
 > Omdat typo3.nl ervoor de leden van Nederland is denk ik dat het een goed
 > idee is
 > dat we de set-up op een site kunnen bekijken, demo inlog misschien op
 > een ander domein?

Ik neem aan dat je niet realiseert wat je zegt. Als ik het goed begrijp
vindt je het enerzijds normaal dat mensen zich anoniem binnen de
community begeven en die mensen moeten dan ook toegang tot de siteconfig
krijgen? Ik wil geen Zuid-Amerikaanse toestanden hier Ries! ;-)
Even serieus, zoveel spectaculairs is er niet aan de site in mijn ogen
maar ik heb al eerder toegezegd dat we er wel een document over zullen
maken wat iemand eerder voor heeft gesteld. Maar tijd blijft nu eenmaal
een probleem, we zijn al best ver gekomen in onze vrije tijd dacht ik zo..

 > 4) Ik lees dit : De expertise die Netcreators heeft op dat gebied heeft
 > tot gevolg dat steeds meer bedrijven zich tot ons richten voor de bouw
 > van toegankelijke websites. Op dit nieuws bericht.
 > http://www.typo3.nl/nieuws/nederlands/bericht/newstypo3org-xhtml-strict/
 >
 > Mijn Opmerking: Voor typo3.nl denk ik dat we er goed aan doen om
 > typo3.nl objectief te houden, we praten dus dat typo3 de mogelijkheid
 > bied om XHTML-strict te genereren. Niet dat Netcreators dit zo kan
 > implementeren.

Dat was dus gewoon een foutje van Ben die het verkeerde artikel
plaatste, had ook gewoon in een mailtje gekund. Nu wordt het een beetje
een paranoia verhaal dat geen recht doet aan de werkelijkheid. Het is je
wellicht niet opgevallen maar Netcreators doet veel voor TYPO3 zonder
hier ooit mee te pronken op de lijst. Je leest hier nooit over de alle
zaken die we gemaakt of aan bijgedragen hebben. Het is dan ook TYPO3
community policy om je bedrijfsactiviteiten en communitywerk gescheiden
te houden en dan doen we zover ik kan zien altijd. En als anderen het
hier zonodig moeten hebben over de handleiding van hun bedrijf, de
extensies van hun bedrijf, de training van hun bedrijf of de hosting van
hun bedrijf, zucht ik maar eens diep of stuur een mailtje privé.
Negatieve verhalen op een list zijn funest voor het CMS en de sfeer van
de community dus daar wil ik me graag ver van houden.

> [...]
 > alleen disclaimer van moeten maken. Zonder Netcreators. Kijken we naar
 > typo3.com dan zien we daar geen 'Curby Soft Multimedia' staan. Typo3.nl
 > is voor de Nederlandse community, uiteraard kunnen we ergens neerzetten
 > dat netcreators (die overigens een prachtige site heeft gemaakt) deze
 > site heeft gemaakt en sponsort. Maar we moeten voor die bedrijven die
 > Typo3 Consultant, integrators etc zoeken het niet 'te gemakkelijk' maken
 > en dat ze direct ze direct netcreators uitkiezen als partner. Het wordt
 > dan voor ons kleine freelancer moeilijker om in het freelancer water te

Ten eerste is die footer een louter juridisch verhaal. Ik neem het je
niet kwalijk de materie niet te kennen dus leg het graag uit. Wettelijk
is de uitgever van een website aansprakelijk voor de content tenzij
anderen nadrukkelijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden. In
rechtszaken is uitputtend gebleken dat de eigenaar aanspreekbaar is voor
vele vormen van gevolgschade, tekstjes dat je nergens voor aansprakelijk
bent houden echt geen stand in de rechtszaal. Een disclaimer is
bovendien alleen rechtsgeldig als er een rechtspersoon is die deze
uitgeeft. Op typo3.org en .com is de TYPO3 Association verantwoordelijk,
wat een echte juridische entiteit is. Onze NL/BE UG is louter virtueel
en de leden hebben eerder aangegeven geen stichting of vereniging te
willen. Daarom heeft Netcreators dit op zich genomen. Mocht er toch een
vereniging of stichting komen dan zal die er met haar naam staan. Maar
ja, dat kost de leden weer geld en ik heb daarom een donkerbruin
vermoeden dat dit er dus niet van zal komen..

 > 5) Kijk ik naar de bedrijven lijst zie ik een lijst van 31 Netcreators
 > referenties staan. Zou het niet beter zijn 1 referentie per bedrijf? Dit
 > om ook de freelancers die zeker niet zo veel referenties hebben ook een
 > kans te geven. (ik zie nu totaal 4 bedrijven geregistreerd). Voor mij is
 > ook 150 euro veel, echt waar…..

Ik zie dat ook jij, ondanks je stek in Z-Amerika, een echte Nederlander
blijft. Maar helaas wel boerenslimheid..
De gemiddelde Nederlandse TYPO3er kan per uur makkelijk € 45,- tot €
125,- vragen. Er is VEEL meer werk dan er capabele mensen zijn. (ik heb
voortdurend te weinig mensen) en jij vindt € 150,- niet op te brengen?
Als je nu die i-Book even uitstelt en jezelf vermeld, voorspel ik je dat
je dit bedrag binnen een dag terug hebt verdiend. Bovendien stel je jouw
eigen toekomst zeker want het geld gaat allemaal naar TYPO3 ontwikkeling.

Over het aantal referenties, hoe meer hoe beter voor TYPO3 want de beste
showcase is als er zoveel mogelijk diverse dingen staan. En natuurlijk
komt niet iedereen naar ons want wij richten ons op bepaalde markten en
hebben in een heleboel anderen geen enkele referentie (bv geen
e-commerce & geen branding sites). Ook zijn we voor veel partijen te
duur, nemen we kleine klussen vaak niet aan en houden veel organisaties
van een lokale partner. Plus..werk zat. Nederland kent 700.000
organisaties, allemaal een site nodig, allemaal een CMS op den duur en
TYPO3 hoort bij de meest populaire.

 > Ik begrijp het initiatief van netcreators, en ik denk zeker dat ze een
 > speciaal plaatsje op de site verdienen [gesponsord door Netcreators]
 > maar ik denk dat het nu veel te veel een netcreators website is dan een
 > typo3.nl community site.

Dat denk ik dus niet, zie de redenen boven. (Plus..de community heeft
het 100% zelf in de hand, zie het vervolg)

Verder nog een 'korte' uitleg over het functioneren van de TYPO3
community en de TYPO3 Association (T3A).

Ik was eerder stellig van mening dat een Open Source community
democratisch moet zijn. Ik heb hier, voorafgaande aan de oprichting van
de T3A, ook veel over gediscussieerd met onder ander Daniel Hinderink en
Kasper. Ik heb het over emailuitwisselingen van maanden. Er is ook veel
onderzoek naar gedaan door diverse Universiteiten (bv MIT, Bern,
Stockholm, Amsterdam). Helaas blijkt democratie in een open source
omgeving veelal te leiden tot de macht van de kleine schreeuwende
minderheid. En dit zijn meestal niet de lieden die het meeste bijdragen,
het zijn de lieden die de software en de community als een middel voor
het bereiken van hun eigen -commerciële- doelstellingen zien.
Kortzichtig en destructief voor het ontwikkelmodel en de community. Zie
de ellende rond Manbo/Joomla! vorig jaar voor een mooi voorbeeld hoe het
niet moet.

Waar een open source project ECHT baat bij heeft is mensen die zich
belangeloos inzetten. Ongevraagd, op eigen initiatief zich aanbieden
voor een taak. Die zonder dat bijsturing of supervisie nodig is deze tot
een goed einde brengen. Het zijn deze mensen die je bij je organisatie
moet betrekken. Er is dus ooit door de T3A besloten dat onze community
en organisatie geen democratie maar een meritocratie is. Meritocratie is
het systeem van bestuur waarbij degenen die besturen geselecteerd worden
op verdienste, merites. De enige manier in een meritocratie om een
positie te verkrijgen is op een oprechte manier bijdragen aan een
gemeenschap door er veel energie en tijd in te steken met meetbaar en
houdbaar resultaat ten ieders nut. Er is dus niemand in de T3A noch de
community die een positie heeft waar hij/zij naar gesolliciteerd heeft,
iedereen is daarvoor gevraagd door anderen waarbij de regel is dat
minimaal drie bestaande leden je voor moeten dragen. Het is een prima
functionerend systeem dat voorkomt dat lieden op zoek naar een
machtspositie deze ook weten te verwerven door slinkse trucjes,
machtsspelletjes, hidden agenda's, geld of manipulatie.

Vertaald naar de situatie hier kan ik dus zeggen dat;
1. noch ik noch Ben ooit gesolliciteerd hebben om Typehead te worden, of
persvertegenwoordiger of leider van de content rendering group of wat
dan ook. Het is ook geen positie die we heimelijk verworven hebben en nu
lekker profijt van hebben. Door ons jarenlange oneindige geklooi in de
avonduren voor TYPO3 hebben anderen besloten ons te vragen dit te doen.
Wij zijn vervolgens weer in staat om anderen voor te dragen wat we
beiden regelmatig gedaan hebben. Ben vond bv Rupert een echte
coredeveloper, ik Michelle Heizer een goede opvolger voor Saina als
internationale persvertegenwoordiger. Zouden er hier mensen zijn die we
ook zeer actief bezig zien dan zullen we die ook voordragen of zelf iets
aanbieden. Als ik bv het Typehead gebeuren moe ben geworden, dragen we
iemand anders voor, roulatie zal dus nooit gebeuren.
2. Het past dus uitstekend dat indien je een taak nuttig beschouwd, je
deze gewoon gaat doen. Punt. Ik bezigde met Kasper wel eens het credo
"Don't ask what you can do for TYPO3, just do it". Klaag niet dat je
jezelf zo vaak hebt aangeboden maar niets hebt gehoord, biedt een taak
aan en voer die gewoon uit. Wil je iets vertaald zien? Vertaal het. Wil
je sponsoren? Maak geld over. Wil je iets doen op typo3.nl? Bied het aan
en ik zorg dat je het kunt doen. Niet zeuren, geen oude wijven praat,
geen negatief gezeur. Positieve inzet, steek er gewoon tijd, kennis en
energie in. Het goede wordt altijd beloond, slecht intenties zullen tot
niets leiden. En daar zal ook geen financiële donatie toe bijdragen. En
mocht je structuur, leiding of supervisie nodig hebben? Helaas, die is
er gewoon niet en er is ook geen behoefte aan een dergelijke
hiërarchische structuur. Je moet de kar dus zelf trekken, anders geen
beweging.

Praktisch:
- Vergeet die Wiki en ander geouwehoer (sorry voor het taalgebruik) over
de organisatie van de documentatie. Dit duurt nu al bijna twee jaar! In
die tijd heeft Daniel in z'n uppie een complete handleiding geschreven!
Wat houdt anderen tegen om ook handleidingen of delen ervan te
schrijven? Kunnen we het resultaat ter verbetering altijd nog in een
Wiki zetten. Een instructie Typoscript of Templa Voila zou bv mooi zijn.
Wat te denken van een handleiding schrijven van extensies? Bespaar je
meteen iedereen het geld van een te dure cursus zodat ze allemaal die €
150,- voor vermelding op kunnen brengen ;-)
- Ik heb nog een paar cracks nodig voor het forum, mensen die genoeg
weten van bepaalde onderwerpen om die te moderaten. Wie biedt?
- De glossary: de documenten die nu als download staan moeten vertaald
worden en in de extensie geplaatst. Ik had een vrijwilliger maar er komt
tot op heden niets terug. Wie wil?
- Vertalen nieuwsartikelen: het liefst had ik de Engelse artikelen
binnen een dag vertaald op de site. Meld u!
- Bedenk zelf je taak en ga het doen.

Ik hoop met bovenstaande een beter beeld te hebben gegeven over het
functioneren van bepaalde zaken en zal het tzt ook als artikel op
typo3.nl plaatsen, 'Inspiring people to share'.

Groetjes,

Sander Vogels