[TYPO3-UG Dutch] Typo3 performance

Kevin Renskers info at dualdot.nl
Wed Apr 19 15:50:52 CEST 2006

Hallo Walter,

> Wat de anderen al suggereerden ; een reverse proxy annex accelerator kan
> je Typo-core enigzins ontlasten.

Jep, eaccelerator heeft zeker geholpen, en heeft de site al merkbaar
sneller laten reageren. De load is ook stukken lager nu. Ik denk dat ik
dat morgen zeker terug zie in mijn server-grafieken.

> Hou rekening mee met het login systeem; hierdoor MOET Typo voor elke pagina kijken
> of de ingelogde bezoeker wel rechten heeft. Dat is wel even wat ingewikkelder dan public pages
> serveren.

Hm ja, dat kleine login formuliertje op elke pagina he? Die had ik eerst
ook niet, maar nu de performance al een heel stuk beter was toch weer
erop gezet. Ik ga uit van functionaliteit, niet van de problemen... die
moeten gewoon opgelost worden, een functie weghalen is niet echt een
oplossing.

> Technisch mogen die pagina's niet gecached worden door een accelerator

Ja, maar al die php classes van de typo3 core worden wel netjes
gecached. En die vreten wel de meeste resources.

> Verder ; alles wat met 'zoeken' te maken heeft is traag.
> Welnee hoor ik je zeggen. Nou ; ik zocht op 'hoi' en kreeg resultaten na
> ... 58.2 seconden ! Na de 1e keer zoeken
> worden de resultaten gecached en returned 'hoi' in enkele seconden.
> Zoeken op 'halls' kwam terug na 14 seconden.
> Da's niet echt snel EN vertraagt je hele server.
>
> Typo's zoeksysteem is niet zo flitsend als Google. Als er veel mensen
> zoeken staat je systeem vrijwel stil. Als je dus
> 60 zoekakties per uur hebt is je systeem vrijwel 100% belast.

Je hebt helemaal gelijk, dit is zo traag als ik weet niet wat. Ik heb
dit over het hoofd gezien. Nu kan ik die pagina wel vervangen door een
google zoekformulier (en hee, verdien je ook nog geld mee haha) maar
toch... de functionaleit is wel belangrijk natuurlijk.

> Tips die praktisch zijn ; ga zoeken in de search op alle mogelijke
> woorden waarvan jij denk dat je bezoekers
> er ooit op gaan zoeken. insane, clown, posse, cd, release, titels van
> albums, namen van clowns, data,
> plaatsen, etc etc .. Als jij dat al doet is de search voor de
> eerstvolgende bezoeker snel en heb je minder load.

Hm ja, maar dat is natuurlijk niet echt een goede oplossing, ik kan
nooit alle zoekopdracht bedenken, plus dat het zoeken in nieuws ook
constant up to date moet zijn.

Zoeken is wel een groot probleem alles bij elkaar.

> Probeer die members-area klein te houden. Content die public is, laat
> die lekker public zijn. Laat ze alleen
> inloggen voor comments e.d. voor zover mogelijk.

Het belangrijkste gedeelte van de site is nou eenmaal de community. Dus
profielen aanmaken, elkaar messages sturen, enz. En dat kan dus niet
allemaal gecached worden. Gelukkig doet eaccelerator al goed werk!

> Technisch ; probeer database en webserver te scheiden. Als je toch meer
> machines hebt ; gebruik dan
> de database op server 2 voor de Typo-content. Nu moet je CPU zowel
> php-scripts parsen EN je database
> laten knarsen. Scheiding kan snel 25 tot 50% snelheidswinst opleveren.

Is op zich wel een optie ja. Ik zal er zeker eens naar kijken.

> Zet eventueel de memory limit voor PHP
> wat omhoog. Verhoog 't aantal child-processen van Apache.

Ooooh dat is een erg slechte tip! Dat helpt gegarandeerd je server om
zeep. Elk child-process in apache gebruikt het geheugen wat je in PHP
hebt ingesteld. Als je memory limit 24 MB is, zit je met zo'n 40
processen al aan 1 GB geheugen. Daarna gaat die swappen, wordt alles nog
trager, iedereen gaat zitten f5'en, en je komt in een eindeloze lus.

Op die manier kreeg ik de eerste middag met de nieuwe typo3 site een
load van 230 ;)

> Reacties en suggesties zijn welkom !

Heel erg bedankt voor je reactie, ik zal zeker kijken naar het zoeken en
een aparte database server!

Kevin