[Typo3-UG Dutch] stricte (x)html + typo3

willem terpstra willemterpstra at wanadoo.nl
Thu May 19 09:54:56 CEST 2005

Hallo Ben,
ik ben het volledig met je eens, argumenten zouden gewicht moeten hebben.
Dit is echter niet het geval.

een stukje uit de mail communicatie met de klant:

        * Het menu. Het hoofdmenu staat onderin. Dit is niet de plaats
          waar een gebruiker het hoofdmenu verwacht. De gebruiker
          verwacht het menu in de linkerkolom, of desnoods bovenaan de
          pagina. Dit kan tot lichte irritatie leiden. Gebruikelijk is
          wel om een klein menu onderin te plaatsen(centraal), waar naar
          wat meer algemene pagina's verwijst wordt. Een ander nadeel
          van alle horizontale menu's is dat het niet uitgeklapt kan
          blijven, dan bedekt het een deel van de pagina. Ook is het bij
          dit type menu noodzakelijk dat javascript ingeschakeld is,
          steeds meer gebruikers kiezen er echter voor om dit uit te
          schakelen ivm. popups, en om controle te houden over de
          navigatie (op sommige sites wordt de gebruiker direct
          doorgestuurd naar sponsor sites). De kleuren van het menu
          maken het moeilijk leesbaar, niet alle gebruikers beschikken
          over een perfect gezichtsvermogen. Ik schat dat 80% van de
          gebruikers hier geen probleem mee hebben, maar het blijft
          enigzins oncomfortabel. Ook beschikt het menu over meer dan
          twee niveau's dat vooral lastig als het menu niet uitgklapt
          blijft staan.

        De beste oplossing zou zijn het menu voor algemene navigatie in
        de linkerkolom te plaatsen, zodat de gebruiker ook altijd ziet
        waar hij zich momenteel bevind, en eventueel een extra menu
        onderin het scherm wat /niet /uitklapt, maar verwijst naar
        pagina's op de site waar u de gebruiker op wilt attenderen. Het
        derde level van het menu (interieur,exterieur, specificaties)
        zou het beste geheel kunnen verdijnen, hiervoor in de plaats
        kunnen tabs komen.

Ook het SEO-verhaal heb ik verteld, en dat hij onvindbaar is voor de
rest van de wereld.
We hebben ook niet alleen via de mail gecorrespondeerd, ook uitgebreid
telefonisch contact, en we zijn langs geweest.
Het maakte helemaal niets uit, hij wil het menu onderin.

Groet Willem.