[Typo3-UG Dutch] Re: Typo3-ug-dutch Digest, Vol 17, Issue 2

Janno Schouwenburg janno at euronet.nl
Tue May 3 00:10:44 CEST 2005

Hoi allemaal,

Een erg goed initiatief van Luuk, er moet zeker ook ruimte zijn voor
beginners met beginnersvragen en soms ook beginnersformulering. Ja
natuurlijk zien we liever de vraag specifieker en dat hebben we dus heel
duidelijk laten horen. Maar of Yomo nu nog steeds zin heeft vragen te
stellen, ik betwijffel het. Ik zou persoonlijk redelijk pissed zijn door het
hautaine gedrag en anders zou ik me wel schamen. Onterecht natuurlijk. Ooit
hebben wij ook minder slimme vragen gesteld en ervaring opgedaan in
mailinglist discussies. Maar wat ik vooral herken in de mailinglists is het
gedrag van IT'ers uit de Unix hoek. Die hebben vaak zo hun gedragsnormen
waaraan je moet wennen. En de opmerking 'als het antwoord op internet staat
dan moet de vraag hiet niet gesteld worden' lijkt mij niet echt constructief
want dan zal het hier zeer stil worden. De kunst is vaak het vinden van de
juiste info, ervaring en creativiteit van anderen en de bereidheid elkaar te
helpen en hiervoor is een community en onze dutch mailinglijst ideaal.
Voor Yomo en andere beginners is het belangrijk dat ze zich niet te veel af
laten schrikken door de reacties. Volgende keer proberen de vraag iets
gedetailleerder/uitgebreider te stellen en dan zullen de antwoorden in
plaats van de opmerkingen sneller gegeven worden. Aan de meer ervaren
gebruikers is te adviseren niet al te fel te reageren, in de mail en
mailinglijsten komt de communicatie altijd harder over dan ze bedoeld is
omdat de glimlach, tonatie en emotie voor een groot deel ontbreken.

Groeten,

Janno