[Typo3-UG Dutch] Re: Typo3-ug-dutch Digest, Vol 17, Issue 2

Daniel Doesburg typo3 at doesburg.biz
Mon May 2 23:35:01 CEST 2005

Ric van Westhreenen (AlterNET) schreef:
> Ik denk dat het helemaal geen probleem is om beginnersvragen te stellen.

> De vraag die vandaag gesteld werd, en later ook op de Engelse
> mailinglijst, was zo summier dat daar geen zinnig antwoord op kwam. Wil je
> een goed antwoord, zul je meer input moeten geven.

En dat is er precies aan de hand geweest.

Wie goed heeft willen lezen kon de intentie om te helpen er duidelijk
zien afdruipen.

In dit geval echter had deze vragensteller al eens eerder een vraag
gesteld. Om duidelijk te krijgen wat hij (ik ga er even van uit dat het
een mannetje is) precies bedoelde, heb ik een aantal vragen gesteld ter
verduidelijking. Tot nu toe heb ik daar nog geen antwoord op gekregen.

Als ik dus weer een zo algemeen gestelde vraag zie probeer ik op mijn
(misschien wel een beetje botte) manier om de vraagsteller duidelijk te
maken dat, als hij een antwoord wil, het anders moet aanleggen.

Dat betekent, in tegenstelling tot de suggestie die ik misschien gewekt
heb, dat ik graag en met plezier vragen, ook beginnersvragen, wil
beantwoorden. Je bent per slot van rekening niet voor niks
schoolmeester. En een van mijn meest bevredigende banen was helpdesk
medewerker.
Echter een vraag die op deze manier gesteld wordt vraagt er om niet
beantwoord te worden. En daar is niemand mee gebaat.
De vragensteller niet, degene die er aardigheid aan heeft om een vrager
te helpen niet, en last but not least de sfeer en de naam en faam van de
mailinglist niet.

Kijk, het is natuurlijk gemakkelijk om niet te reageren. Maar daar is
helemaal niemand mee gebaat. Alleen voor de statistieken, maar daarvoor
doen we het niet.

Dus vind ik het voorstel van Luuk toe te juichen. Maar daarnaast ben ik
van mening dat de vraag en de vragensteller aan een bepaalde voorwaarden
moet voldoen resp. moet hebben voldaan.
Natuurlijk waait dat niet iedereen automatisch aan. Dus zal ook daar, op
welke wijze dan ook, de nodige aandacht gegeven moeten worden.
En dat was precies waar ik mee bezig was. Dus Luuk, in feite zijn we al
begonnen met de uitvoering!

Iedereen een dikke zoen,

Daniel