[Typo3-UG Dutch] TYPO3 boek - Episode II

Sander Vogels sander at netcreators.nl
Fri Jun 17 13:04:19 CEST 2005

Aloha,

Bedankt allen voor de reacties. De positieve behoeven uiteraard geen
weerwoord, daarom een aanvulling op mijn vorige post plus wat reacties
op de criticasters.

- De inhoud: de idee is om het huidige boek te vertalen en aan te vullen
voor TYPO3 4.0. Daar wordt nu hard aan gewerkt, 3.9 gaan we
waarschijnlijk overslaan. We zorgen dat die aanpassingen dus allemaal in
het boek verwerkt worden en het boek niet lang na 4.0 uit komt. Zoals
iedereen die wat van versiebeheer weet bevatten alleen de ronde
versienummers ingrijpende veranderingen. TYPO3 4.1, 4.2 etc zullen dus
de inhoud van het boek niet meteen onderuit halen. Het is niet voor
niets een standaard handboek. Bovendien lijkt het me een aardig idee om
het boek ook online toegankelijk te maken voor de kopers waardoor je de
inhoud zou kunnen actualiseren bij nieuwe versies en er doorheen kan zoeken.
- De oplage: de meeste van jullie die denken dat er te weinig animo voor
is nemen ben ik bang teveel zichzelf als uitgangspunt en hebben
bovendien niet door hoe groot TYPO3 ook in Nederland aan het worden is.
Er zijn nu al zo'n 70 bedrijven die TYPO3 aanbieden en dubbel zoveel
free-lancers. Gemiddeld leveren die toch wel een stuk of zeven T3 sites
op per jaar. Dat zijn bijna 1.500 websites per jaar en er draaien er al
een paar duizend. Stel dat je alleen al voor iedere Admin zo'n boek
besteld en nog een exemplaar dat in het bedrijf kan rouleren voor
redacteuren, designers etc, dan heb je al 3.000 boeken nodig. Maar grote
klanten willen er meer. Netcreators heeft berekend aan haar grote
klanten zo'n 15 boeken per klant te kunnen verkopen/weggeven. Nogmaals,
er zijn veel meer bedrijven en instellingen die TYPO3 gebruiken dan
jullie weten, vooral om de hele grote dit niet bekend maken. Die melden
zich niet alleen niet in de community maar maken ook geen gebruik van
externen omdat ze zelf een IT afdeling hebben van 50 man of meer. Nooit
afgevraagd waarom er op de engelstalige lijsten zoveel Hotmail en GMail
accounts worden gebruikt? Is handig als je niet met
peter at grotemultinational.com op de lijst wilt.
- De prijs: die zal op het niveau liggen van het Engelse boek. 53 euro
voor 1 exemplaar, 25% korting bij voorintekening of bestellingen tot 25
exemplaren, 35% korting bij bestellingen van meer dan 25 stuks en vanaf
100 boeken tegen de 45%. Dat is dus niet duur voor een dik computerboek,
bovendien normale bedrijfskosten lijkt me.
- De taal: iedereen denkt wel dat ie goed Engels spreekt maar dat komt
vaak ook omdat je over woorden heen leest die je niet kent. Ooit gemerkt
dat wanneer je een nieuw woord leert (ook in het Nederlands) je het
'ineens' overal ziet staan? Zelfs developers zullen gebaat zijn bij een
goed Nederlands boek, zeker als je het systeem net oppakt.
- Meerwaarde boven bestaande documentatie, lists etc: als je bedenkt wat
een tijd je bespaard om niet alles online op te hoeven zoeken of te
moeten wachten of je op een list een antwoord krijgt op een vraag, dan
is een boek een goed hulpmiddel om sneller door te kunnen werken. Tijd
is immers ook geld. Bovendien, developers zelf mailen wordt lang niet
altijd op prijs gesteld en op de lijst krijg je lang niet altijd
antwoord, zeker niet op basisvragen. Als ik de vragen op deze lijst
eruit haal die in het huidige boek al behandeld worden, dan kan de helft
van de posts gedelete worden. Oftewel ook de lijst wordt dan naar een
hoger niveau getild.

Ik hoop bij deze wat meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Is ook Darth Doesburg nu tevreden? ;-)

May the source be with you!

Sander