[Typo3-UG Dutch] Vertaling CWT_Community

Sander Vogels sander at netcreators.nl
Mon Feb 14 13:42:21 CET 2005

Aloha,

Tuurlijk luister ik mee, altijd goed om te weten wat er zo speelt.

Jullie hadden allemaal binnenkort een mailtje kunnen verwachten van mij
over het daadwerkelijk gaan bouwen aan de Nederlandse commuty. Het wordt
ons inziens tijd om in Nederland een echte community te gaan vormen voor
TYPO3 waarbij de leden bijdragen aan de ontwikkeling en promotie van
TYPO3 in Nederland maar er samen ook voor zorgen dat TYPO3 hier een meer
professioneel aanzien krijgt en betere ondersteuning, wat de individuele
ontwikkelaars en bedrijven ook alleen maar ten goed zal komen.

Een heleboel zaken komen nu ook samen die de vorming van een goede
community noodzakelijk maken;
1. TYPO3 Association.
Die is inmiddels officieel en dit gaat consequenties hebben voor
bijvoorbeeld de ontwikkeling van TYPO3, hoe de community functioneert en
gestructureerd is, wat er met de websites gaat gebeuren, certificering
van TYPO3 bedrijven etc.
2. De definitieve doorbraak van TYPO3 in Nederland.
Het cms wordt inmiddels ook ingezet bij grote bedrijven en overheid,
waaronder de landelijke overheid. Professionele ondersteuning en
consultancy blijft echter ver achter bij wat er nodig is, zeker in
vergelijking met bepaalde andere landen zoals Duitsland en Oostenrijk.
TYPO3 is een zeer goed CMS maar kan niet zonder goede professionele
ondersteuning die nu nog te mager is.
3. De noodzaak tot financiele of arbeidsgerelateerde bijdragen van
Nederlandse consultancies aan TYPO3 projecten.
Om Open Source te laten functioneren is het niet goed om alleen maar te
nemen en nooit iets te geven aan het project. Dat is in Nederland wel de
situatie en daar MOET heel snel verandering in komen, onder andere
vanwege de praktische reden dat er in het kader van DigiD een extensie
moet komen voor TYPO3 op basis van A-Selekt (http://www.a-select.org/,
www.burgerpin.nl). Deze is straks verplicht om in TYPO3 in Nederland
sites te kunnen bouwen voor overheidsinstellingen maar aangezien
inmiddels ook heel veel andere instanties bij deze standaard aansluiten,
wellicht voor veel veel meer branches. Het programmeren hiervan is een
zeer grote klus en dan moeten we met ons allen ophoesten. Het
alternatief is of een heel stuk markt missen, of iedere keer betalen
voor het gebruik van de extensie, aangezien de ontwikkeling dan
commercieel wordt.

Zo is er nog veel meer om te bespreken en samen in gang te zetten. Ik
benadruk daarbij dat niet Netcreators hierin de lead neemt maar Ben van
't Ende & ik uit naam van de Association. Binnen de TYPO3 community (en
binnen Open-Source in het algemeen) werkt iedereen altijd als eerste op
persoonlijke titel. Ben en ik leiden daarbij een aantal projecten,
daarnaast doe ik met twee mensen het wereldwijde TYPO3 nieuws. Dat
sommige zaken vervolgens ook uit de Netcreators koker komen is omdat we
medewerkers ook in zetten voor community issues en zo als bedrijf hier
de credits voor krijgen.

Concreet: bij deze vraag ik of iedereen die mee wil doen met een eerste
officiele communitydag, waarbij we bovenstaande en nog meer punten
kunnen bespreken, mij een mailtje te sturen ter bevestiging. Ik stel
voor om gewoon ergens een zaaltje te huren en het professioneel aan te
pakken. Aardig aangeboden door Rik om de meeting te hosten maar ik
betwijfel of zij een ruimte in het kantoor hebben waar je met fatsoen
met een man of 30 a 40 kan zitten, presenteren en tussendoor een hapje
eten. Bovendien lijkt het me eerlijk om de lokatie centraal te houden.
Ik nodig overigens ook de diverse bedrijven uit dus sommigen van jullie
krijgen de uitnodiging dan dubbel.

Zodra ik van iedereen een reactie heb doe ik een voorstel voor datum,
lokatie en agenda waar iedereen op kan reageren. Gezien onze eigen
bezigheden met de vernieuwing van typo3.com, het feit dat vanwege drukke
agenda's het voor een ieder ruim te agenderen moet zijn en het feit dat
ik in Maart twee weken naar China ben, stel ik in ieder geval voor om de
meeting in April te houden.

Groetjes,

Sander Vogels