[Typo3-UG Dutch] een nieuwe TYPO3 fan?

Hico Kingma hk at kingma-consultancy.nl
Fri Apr 1 10:28:06 CEST 2005

Hallo groep,

Ik ben bezig met de eerste stappen op het TYPO3 pad. Dus er zullen wel een
aantal "domme" vragen van mij gaan komen.
Ik hoop dat jullie mij af en toe willen helpen op het juiste spoor te komen.
Vooral in het begin is een beetje steun onmisbaar als je iets geheel nieuws
wilt beginnen. Ik heb wel ervaring met het ontwikkelen van software maar van
linux, php, mysql, typo3 etc weet ik nog bijna niets. Er is voor typo3 veel
documentatie, maar af en toe is het fijn als iemand je naar de juiste docs
kan verwijzen.

Bij het "opzetten van de webserver" (Debian Linux met apache etc.) heb ik al
meteen een aantal vragen:
a) hoe kan ik het beste omgaan met een "ontwikkel" en "operationele"
omgeving. Moeten er 2 gescheiden omgevingen op de webserver geinstalleerd
worden, of is het beter om ze op verschillende servers te installeren?
Hoe breng je vervolgens websites van de ene naar de andere omgeving?
Of hebben jullie voor de ontwikkeling alles bij elkaar en in de operationele
omgeving alles gescheiden?

b) meerdere domeinen in 1 database of voor elke "klant" een volledig aparte
"install"?

Ik weet dat er voor dit soort zaken wellicht meerdere oplossingen zijn, maar
dan is het juist prettig om de voor- en nadelen van de oplossingen te horen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en geduld!

Hico Kingma