[TYPO3-UG Denmark] TinyMCE RTE

Peter Klein peter at umloud.dk
Sat Apr 4 13:48:36 CEST 2009

On Wed, 18 Mar 2009 00:17:04 +0100, "Thomas Rehhoff"
<thomasr at REMOVETHISlinkfactory.dk> wrote:

Hej Thomas.

> Hej Peter, det ser godt ud - hvad er dine erfaringer med Tiny i forhold til
> HTMLarea - såvidt jeg husker fra vores diskussioner, er du ikke helt så glad
> for HTMLarea?

Nej, jeg fatter ikke helt hvorfor TYPO3's default editor er baseret på
et produkt som den originale programmør ikke længere opdatere. (Den
har været officielt "død" siden 2006)
Se: http://www.dynarch.com/projects/htmlarea/

Så derfor har jeg prøvet et par af de alternative RTEs, bla. de
forskellige TinyMCE implemetioner (Der er en del). Desværre var der
ikke nogle af dem jeg var tilfredse med, indtil jeg så TinyMCE RTE.
Den var rigtig godt integreret i TYPO3 (selv i de første beta
versioner), men havde også sine mangler.
Da hovedudviklenen af TinyMCE RTE (Thomas Allmer) for en gangs skyld
var en der var lydhør overfor ideer osv., så endte det med at jeg
joinede udviklings teamet på TinyMCE RTE, da det var lettere at
tilføje mine ændringer direkte. :)
http://forge.typo3.org/projects/show/extension-tinymce_rte

Og vi har fået lavet MANGE forbedringer siden vi startede. En af de
smarteste ting, er at selve koden til TinyMCE loades ind i Backend top
document når BE loades første gang. Det betyder at når der så er brug
for en RTE, så skal hele koden ikke loades ind, men man laver blot et
kald til koden i top document.
Bare det alene sparer en masse ventetid..

En anden ting som gør den meget hurtigere, er at den ikke bruger
popupwindows (nyt browserwindow) til de forskellige requesters.
Istedet bruger den DHTML popups (floating divs). Det gør at ting som
f.eks. linkbrowseren, åbner med det samme.

Så har vi også indbygget support for linking til records fra andre
tables. F.eks. kan du sætte linkbrowseren op til at vise tt_news
records som du så kan vælge og linke direkte til.

Link handling er også forbedret, så det nu er muligt at sætte andre
properties end href, class, target & title på links. Du kan f.eks.
direkte fra linkbrowseren, sætte 'rel="lightbox"' på et link,
hvorefter linket så åbner i lightbox window.

> Jeg har ikke selv leget så meget med Tiny, men kunne godt
> tænke mig at vide, om du har erfaringer i forhold til selve opsætningen af
> editorererne og hvor nemt/svært det er at tweake i forhold til f.eks.
> redaktørrettigheder, dvs. set fra admin/implementørsiden.

Selve TinyMCE RTE konfigureres via (Page eller User) TSConfig, d.v.s.
at du kan have forskellige konfigurationer på bruger/brugerlevel.

Alle config options fra TinyMCE er understøttet, plus der er tilføjet
nogle specielle TYPO3 specifikke config options.
Der står lidt om config i WIKIen, men det er ikke så meget, da det
meste er beskrevet på TinyMCE's egen hjemmeside.
http://forge.typo3.org/wiki/extension-tinymce_rte
http://wiki.moxiecode.com/index.php/TinyMCE:Configuration

Hvis du vil prøve den, så vil jeg anbefale at du henter den fra Forge
SVN repository, da vi lige har opdateret TinyMCE koden der. (Den nye
TinyMCE understøtter bla. IE8 og Safari4) Og der er også en del bugs
der er blevet fixet siden TER releasen. (Der kommer snart en update på
TER)
http://forge.typo3.org/repositories/show/extension-tinymce_rte

Vi har også oprettet en diskussionsgruppe på Google, hvor man kan
stille spørgsmål. (Den bliver også brugt til udviklings snak)
http://groups.google.com/group/typo3-tinymce_rte

MvH
Peter Klein / Umloud Untd.