[TYPO3-UG Denmark] Valg af TYPO3 som CMS

Thomas Rehhoff thomasr at REMOVETHISlinkfactory.dk
Sat Sep 6 23:16:43 CEST 2008

Hej Thomas,
vær opmærksom på, at TYPO3 ogstå stiller en hel del krav til serveren.
De fleste billige hostere, f.eks. one.com, unoeuro og deslige, vil ikke
kunne køre TYPO3 optimalt og da slet ikke tilfredsstillende nok, til at du
kan køre kundesites på dem. Der er mange ting, men
den mest iøjnefaldende er, at der ikke bliver tildelt nok RAM til at køre
systemet, + der mangler typisk nogle af de ekstra
programmer, der giver TYPO3 noget funktionalitet, f.esks ImageMagick til at
danne billeder med i TYPO3's administrative del.

Ellers kan TYPO3 alt det andet du efterspørger:
-multi-domain i samme TYPO3 løsning,
-ualmindelig godt gruppe- og brugeropsætning, selvfølgelig styret på både,
adgangs-, funktionalitets- og helt ned på interfaceniveau = hver enkelt
kunde kan få det lige så enkelt som du sætter det op.
- der findes plugins, hvormed du ud fra et skabelon site med næsten klik på
en knap, kan oprette nye sites.

Men, hvis du ingen erfaring overhovedet har med TYPO3 og heller ikke med
programmering, så er TYPO3 et system, men en temmelig stejl læringskurve.
TYPO3 er baseret på sideskabeloner (HTML-skabeloner), som du selv skal sætte
korrekt op i TYPO3, så indhold kommer ind de rigtige steder i skabelonen.
Der findes manualer, der forsøger at forklare processen, på typo3.org.
Opsætningen foregår vha. TypoScript, et indbygget konfigurationssprog i
TYPO3.

TYPO3 er måske overkill for dit projekt, hvis du ikke har
programmeringserfaring - du skal under alle omstændigheder lære lidt
TypoScript, for at få sites op at køre. Men der findes manualer på nettet.

Håber det hjalp, ellers spørg igen.

Venlig hilsen

Thomas Rehhoff
Webkonsulent