[TYPO3-UG Denmark] Brugervenlig BackEnd

Peter Gersmann peterg at lbl.dk
Tue Jun 27 23:19:55 CEST 2006

Hej Allan

Kører en installation med 50 BE grupper og et hav af brugere på alle
niveauer. Erfaringen fra uddannelse af disse er at "less is more".

Moduler: De skal kunne se web, side, liste, filer, filliste og måske
brugerindstillinger.

Tables listing: Ingen - de skal normalt ikke kunne se noget de ikke kan
ændre.

Tables modify: Side, sideindhold - basisbrugerne skal ikke kunne mere.
Så laver du grupper "roles" til de der skal lave nyheder, spørgeskemaer etc.

Page types: Så få som muligt - men nok standard og avanceret.

Allowed excludefields: Type, skjul side, start, stop, filer og en række
funktioner under sideindhold - men igen så få som muligt.

Sideindhold - afvis så mange plug-ins og typer som du kan slippe afsted med.

DB Mount - hvis de skal lave links til andre steder på sitet, så skal du
sætte roden på sitet ind. Desuden bør du sætte roden på det område der
er deres primære ind, så sidetræet passer til deres behov.

File Mount - sørg for at have filemounts der matcher sidetræet. Hvis
folk skal skrive om "ungdomsarbejde" så lav et filemount
"ungdomsarbejde" og lad folk smide deres filer der.

Workspace - kun "Edit live" - lidt endnu.

TSconfig - her gælder det om at give brugerne så få muligheder i RTE som
muligt. Det kunne være:

RTEkeyList =  formatblock, bold, italic, link, findreplace, chMode,
removeformat,orderedlist, unorderedlist

Endelig bør du se på i rodens TSconfig at give siden:
TCEFORM.tt_content.header_layout.altLabels.1 = Overskrift

Det definerer dine Hx overskrifter så de bliver nemmere at forstå for
brugerne. Desværre virker det ikke med rte_htmlarea - grrr.

God fornøjelse med det!

//Peter