[TYPO3-UG Norway] Norsk TYPO3 nettsted

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Sun May 7 15:15:08 CEST 2006

Hei liste!

Det har tidligere blitt etterlyst et norskt TYPO3 nettsted, uten at det er
blitt noe av det.

Så i stedet for å etterlyse det på nytt, har jeg tatt meg den frihet som
presseansvarlig for TYPO3 Association i Norge (http://typo3.com/Press_Contact.1820.0.html),
å få på plass et rammeverk til nettsted.

Først litt om de ideer knyttet til nasjonale TYPO3 nettsteder som er diskutert
blant en del av aktørene i TYPO3 community.
* Nasjonale nettsteder bør være et supplement til TYPO3.com og TYPO3.org.
* De primære målene for nasjonale nettsteder bør være.
   1. Fungere som en markedsføringskanal for TYPO3 lokalt.
   2. Bidra til å bygge lokale usergroups
   3. Markedsføre lokale tilbydere av tjenester knyttet til TYPO3.
   4. Diskutere spørsmål knyttet til norsk oversettelse av core og extensions
   5. Til en viss grad gi lokalt tilpasset dokumentasjon, forum/newslist
og wiki.

Når det gjelder det siste vil det være umulig å erstatte den omfattende dokumentasjonen
på TYPO3.org og i newslist. Men det kan være hensiktsmessig med enkel dokumentasjon
(tips og triks), oversettelse av HOWTO and FAQ, og norske versjoner av noe
grunnleggende dokumentasjon.

Utviklingsversjonen av norskt nettsted finnes her http://typo3no.linnearad.no/

Foreløpig ligger nettstedet på min utviklingsserver (med noe begrenset linje,
men med solid HW bak). Planen er å flytte dette til en dedikert server (sammen
med en del andre TYPO3 installasjoner), så snart sidene er sånn noenlunde
ferdige. Håper også å kunne bruke typo3.no som domene (forespørsel til eier
er sendt). Jeg kommer til å sponse hostinga.

Når det gjelder design/layout av nettstedet ønsker jeg ikke den store diskusjonen
rundt dette. Ikke fordi jeg tror at nåværende utseende er fasiten, men fordi
det foregår en diskusjon i "design" komiteen og "communication" komiteen
i TYPO3 Association om retninglinjer/tips for hvordan nasjonale nettsteder
bør se ut. Jeg har deltatt og deltar i den diskusjonen med innspill.

Når det gjelder struktur er det behov for innspill. Selv om noe av strukturen
kommer logisk med bakgrunn i at TYPO3 skal markedsføres, er det også rom
for forbedringer.

Men det viktigste er behov for hjelp og innspill til innhold. Det trengs
noen som vil hjelpe til med å administrere et forum, sende inn/legge inn
innhold der dette mangler. Ønsker man å bidra, så bare ta kontakt, så organiserer
vi dette på best mulig måte.

Jeg har også planer om å etablere en norsk TYPO3 brukergruppe som en formell
forening. Dersom dette vurderes som interessant, gi tilbakemelding, så skal
jeg utarbeide det nødvendige formelle grunnlag, slik at denne kan stiftes.

Og så håper jeg ingen blir støtt av min udemokratiske fremgangsmåte. Her
synes jeg det var viktigst å få gjort noe.

Tips andre som dere vet bruker TYPO3, men ikke er særlig aktive på lista
(eller ikke "medlemmer").

WBR,
Erik Svendsen
www.linnearad.no