[Typo3-UG Norway] Tester Typo3

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Thu Oct 6 12:18:38 CEST 2005

Hallo Dag Cato,

Fint at du fikk TYPO3 til å virke. Når det gjelder tips og hjelp er ellers
den engelske lista svært bra og med svar på mye man lurer på.

I og med at du vurderer TYPO3 opp mot phpWebSite bør du nesten være klar
over at på mange måter er er disse to Open Source CMS systemene i hver sin
divisjon. TYPO3, Drupal, Plone/Zope, OpenCMS, EZPublish er på mange måter
Enterprise Content Managment Systems. Dvs. at fleksibiliteten og måten de
er bygd opp på gjør de svært egnet til komplekse nettsteder. F.eks i TYPO3
kan man enkelt håndtere en portal med mange subdomener på en installasjon.
phpWebsite, Mambo med flere er enklere i sin struktur og inneholder ikke
den samme funksjonaliteten i forhold til riktige omfattende nettsteder, men
er langt enklere å komme i gang med. Jeg har ikke prøvd phpWebsite, men postNuke,
Mambo, og EZPublish i tillegg til TYPO3. For meg ble TYPO3 det naturlige
valg, fordi jeg er svært opptatt av hvordan informasjon struktureres, og
da er TYPO3 sitt sidetre en fin løsning.

Et par andre ting jeg liker svært godt når det gjelder TYPO3 er måten tilleggsmoduler
(extensions) brukes. Særlig det at det er så enkelt å droppe en modul man
ikke synes fungerer. Videre den ekstreme designfriheten TemplaVoila gir.
Alt som kan lages med (X)HTML og CSS, kan man få til å virke. Anbefaler at
du tar en kikk på http://www.3ds.com/home, som er et meget godt eksempel
på et meget omfattende nettsted laget i TYPO3 med TemplaVoila.

Men som sagt, TYPO3 tar tid å lære, og at det vanligvis finnes minst 3 veier
til målet kan være frustrerende.

Ellers har TYPO3 en meget fin export/import funksjon. Med denne kan du utvikle
sidene på hjemmepc-en, exportere alt til en XML-fil og importere den på webserveren.
Noen små ting man må huske på, men utenom det går det meget glatt, og er
gjort på no time. Å kjøre TYPO3 på egen PC er kurant, bruk en WAMP-pakke
(NB! pr dato bør du ikke bruke en med PHP 5, dersom du skal bruke TemplaVoila,
har noen problemer med æøå üä é etc. Vil bli rettet i løpet av november).
IIS går også greit, men her er det noen særegenheter i oppsettet.

NB! Innen rimelighetens grenser må du gjerne maile meg privat. Som Norges
eneste Supporting Member of the TYPO3 Association stiller jeg opp for å øke
kjennskapet og kunnskapen om TYPO3.

Med hilsen,
Erik Svendsen
www.linnearad.no