[Typo3-UG Norway] Tester Typo3

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Wed Oct 5 18:34:58 CEST 2005

Hello Dag,

Skyldes noe så enkelt at du ikke har etablert noe Template for siden. I TYPO3
(skrives med store bokstaver), må du definere siden i Typoscript i Template
for å få det til å virke.

Men for å lære TYPO3 er det lurt å bruke Quickstart og Getting Started manual.
Finnes på dansk. Denne installerer nødvendige templates for å starte opp.
Regner med at du bare har fått installert Dummy, som er en helt blank pakke,
og som krever at man gjør all konfigurering selv. Jeg vet ikke hvilken muligheter
som du har til å velge TYPO3 pakke. Men har du ikke mulighet til å endre
på dette, anbefaler jeg at du setter deg ned med en av følgende manualer,
Modern Template Building eller Futuristic Template Building. Disse viser
to ulike måter å bygge opp nettsider på. Selv bruker jeg metoden i Futuristic
Template building. Både fordi den gir muligheten til en wizard (har du en
malside i HMLT, er siden oppe på 5 min), og at den er meget fleksibel. Bruk
av wizard krever TYPO3 3.8.0. Du kan sjekke versjon i Backend (adm.sidene)

Ellers, velkommen til TYPO3. Det er vel det mest fleksible og avanserte Open
Source CMS systemet i dag. Men det har også en hake, læringsterskelen er
relativt høy og det krever litt tålmodighet i den første fasen. Jeg har brukt
TYPO3 i snart 1 1/2 år og kan ikke tenke meg annet system. Selv om jeg av
og til går meg bort i muligheter, og blir litt frustert. Nå hjelper det nok
at jeg har truffet de fleste utviklerne.

Skulle du ikke i det hele få til installasjonen hos oderland.se, ta gjerne
kontakt, så skal jeg se om jeg kan hjelpe.

WBR,
Erik Svendsen
www.linnearad.no