[TYPO3-UG Dutch] TYPO3 Agency Meet Up, Utrecht (1 Oktober 2014)

Jigal van Hemert jigal.van.hemert at typo3.org
Sun Oct 5 14:05:12 CEST 2014

Hoi,

Dank je voor het uitgebreide verslag.

On 3-10-2014 18:14, Ben van 't Ende wrote:
> Nog weinigen doen iets met TYPO3 Neos en er gingen een aantal stemmen op
> die liever helemaal geen funding meer van dit project hadden. Ric
> benadrukte in de meeting wel dat er een wisselwerking is tussen de
> producten en dat delen van Neos gebackport worden naar TYPO3 CMS.

Dit is het bekende kip-en-eiprobleem: zolang Neos niet de functieomvang
heeft men van CMS gewend is is het niet inzetbaar. Er zullen vast nog
wel irritante bugs in die "absolute showstoppers" zijn.
Zolang iets niet gebruikt wordt zullen de gaten en bugs niet naar voren
komen.
Daarnaast een fenomeen dat lijkt op de wet van remmende voorsprong;
waarom zou je Neos gebruiken als met CMS al de gewenst functionaliteiten
kunt realiseren?

> Iedereen wordt gevraagd hun belangrijkste features of wensen aangaande
> TYPO3 CMS  op een sticky note te zetten en vervolgens op een
> verzamelblad te plakken. http://t.co/Zmn2jBaE9J

Sorry, te klein en dus niet leesbaar.

> Zo over het algemeen ziet iedereen graag meer sturing door de TYPO3
> Association. Er wordt ergens ook nog wel opgemerkt dat we te maken
> hebben met een community die zich misschien niet zo makkelijk aan laat
> sturen en gerelateerd daarmee wordt enthousiasmeren van de community
> genoemd.

De community doet veel werk in vrije tijd op vrijwillige basis. De
Association bestaat grotendeels uit (rechts)personen die TYPO3 producten
op commerciële basis inzetten.
Zo'n sturing zou dus betekenen dat leden die geld verdienen aan TYPO3
producten de vrijwilligers die het realiseren willen vertellen wat zij
in hun vrije tijd moeten doen. Dat is iets dat moeilijk voor elkaar te
krijgen is.
De Association heeft al wel een suggestie gedaan hoe leden meer invloed
direct kunnen uitoefenen: laat personeel in werktijd aan de community
bijdragen.
Stel een code sprint voor over een bepaald thema, organiseer deze en
regel de benodigde locatie.

> Er wordt ook redelijk lang gesproken gesproken over betaalde
> ontwikkeling van extensies gepaard gaande met een marketplace.

Dit geeft een wat vertekende verhouding: men verkoopt aan klanten het
grote voordeel dat voor TYPO3 CMS geen licentiekosten gerekend worden.
Ook de extensies zijn gratis. Diezelfde bedrijven zouden dan de door hun
ontwikkelde extensies tegen betaling beschikbaar gaan stellen?

Het hele credo van TYPO3 "Inspiring people to share" wordt hiermee in
een klap teniet gedaan. De community doet dingen zonder betaling; de een
bouwt aan de core, de ander maakt een extensie, weer een ander schrijft
documentatie of biedt ondersteuning in de mailinglijsten/fora/nieuwsgroepen.

Uitbreiding van het voorstel: zij die een extensie tegen betaling
beschikbaar stellen zijn vanaf dat moment ook licentiekosten voor de
core verschuldigd, voor community extensies en kunnen alleen
ondersteuning krijgen tegen vergoeding.
Maar eigenlijk gaat zo'n marketplace naar mijn mening zo in tegen de
principes van TYPO3 dat dit hele idee niet door de Association verder
bekeken of gedragen hoort te worden.

> Aan de hand de presentatie komen 10 kernpunten naar boven die ook
> gewaardeerd worden met kleurige stickers. http://t.co/X0O80IsssA

Ook deze is onleesbaar klein :-(

> enthousiast over het wederom in gebruik nemen van typo3.nl als
> Nederlands portaal. Er zijn echter nog een aantal zaken die nog niet
> duidelijk zijn aangaande gebruik maken van het toplevel domein typo3.nl.

Zou dit niet ondergebracht kunnen worden onder typo3.org (t3o)?

Als er ambities zijn van TYPO3 om wereldwijd meer uitbreiding  te
krijgen dan is het wellicht een idee om het voor elkaar te gaan krijgen
dat de basisinformatie (en globale berichten) in een aantal wereldtalen
(bijvoorbeeld Engels, Frans, Spaans, Chinees, Russisch, Chinees)
beschikbaar is en daarnaast vertalingen in andere talen beschikbaar
kunnen zijn. Regionale informatie (bijvoorbeeld bericht over Nederlands
TYPO3 congres) kan in een enkele taal beschikbaar zijn.
Landspecifieke domeinen kunnen dan een ingang zijn voor specifieke
content (in TYPO3 zijn goed regionale taalinstellingen te doen met
slimme fallbacks).

> begin 644 agency-meetup-nl-features-wishes.jpg
> M_]C_X``02D9)1@`!`0$`8`!@``#_X11H17AI9@``24DJ``@````*``\!`@`&
> M````A@```!`!`@`)````C````!(!`P`!`````0```!H!!0`!````E@```!L!
> M!0`!````G@```"@!`P`!`````@```#$!`@`$````."XP`#(!`@`4````I@``
[...]
> MD<)XU3^S$5[-%"Q%7=N=V%SP>!GK7B,GB*!FEO0BJ7))0_PC/)__`%U[MX__
> J`./"[_W*^5)O]3<?]<V_F*]'+*$:^&]I5U=[?B?89Q4>'QD84M$F?__9
> `
> end

Voor vele gebruikers van mailinglijsten en nieuwsgroepen is deze bijlage
alleen zichtbaar als een enorm grote brij aan letters, cijfers en tekens.

Ben trouwens ook benieuwd naar de resultaten van andere meetings, de
overeenkomsten en ook verschillen tussen verschillende regios. 'k Kijk
al uit naar de eindverslagen.

--
Jigal van Hemert
TYPO3 CMS Active Contributor