[TYPO3-UG Dutch] fluid Template layout

"HocomAdvies [  Wiechert Hooghwinkel "HocomAdvies [  Wiechert Hooghwinkel
Tue Apr 8 17:32:37 CEST 2014

Hallo,

Aan de hand van o.a. de tuto van http://thomas.deuling.org/2011/06/configure-the-fluid-typoscript-and-create-backend-templates/ een website aan het bouwen met fluid in Typo3 6.2.0. En probeer duidelijk te krijgen hoe een en ander werkt. Hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik een Dejavu gevoel krijg (terugdenkend aan de manier waarop lang geleden in PHP via include iets soortgelijks werd gedaan :).

Heb nu een main.html template en heb aan de hand van het voorbeeld de driekolommen layout gemaakt die, is ook in de backend te zien en is te vullen met content. Echter krijg ik op de bewuste pagina in de Frontend alleen maar de middelste kolom te zien?
Omdat aan die drie kolommen natuurlijk ook een css opmaak moet worden gekoppeld, bestaat de main.html dan uit een header, middenstuk en footer. In het middenstuk staat nu:

   <f:format.raw>{content}</f:format.raw>

Als je dan de standaard Typo3 BE layout gebruikt en in de Normal kolom content plaatst werkt dat Ok

In de drie kolommen template staat:

<f:layout name="main" />
<f:section name="content">
    <f:format.html>{content_left}</f:format.html>
    <f:format.html>{content}</f:format.html>
    <f:format.html>{content_right}</f:format.html>
</f:section>

Echter als ik nu echter kies voor de drie kolommen layout voor de pagina opmaak. Dan kan ik wel in alle drie content plaatsen, maar zie in de FE alleen maar de middelste content. Ik zie ook geen html voor de drie kolommen. Blijkbaar wordt in de frontend alleen de main.html gebruikt. Hoe krijg je nu voor elkaar dat nu ook de 3 kolommen worden gebruikt in de FE? (main.html layout)?
Voor de css neem ik aan dat de content_left, content en content_right de id's zijn voor de kolom opmaak! En dat die niet perse gelijk hoeven te zijn aan de inhoud van de viewhelper? {content_left} ?
Kortom het is nog niet helemaal duidelijk maar dat it er wel aan te komen...  Graag een tip om verder te komen. Bedankt.

Met groet,

Wiechert Hooghwinkel