[TYPO3-UG Dutch] Hoe redactieaccount instellen boor Backend user?

Peter Ruijter peter.ruijter at gmail.com
Thu Mar 8 13:36:00 CET 2012

Beste Roel,

Het instellen van rechten voor een backend user gaat het meest eenvoudig,
door de rechten in een be_usergroup in te stellen en vervolgens de be_user
daaraan te hangen. Het is dan ook eenvoudiger om meerdere gebruikers
dezelfde rechten te geven.

In jou geval moet je ervoor zorgen in een be_usergroup record de tab
"Access Lists" de vinkbox "Include Access Lists:" aan staat. Als deze
vinkbox aan staat kan de accesslists gaan configureren. In de list "
Modules:" moeten de nodes "Web" en "Web->Page" staan geselecteerd. In de
list "Tables (listing):" en "Tables (modify):" stel je in, uit welke
tabellen gelezen (listing) en in welke geschreven (modify) mag worden. Zorg
er in beide lists voor dat de nodes "Page" en "Page Content" staan
geselecteerd.

In de list "Page types:" moet minimaal de node "Standard" staan
geselecteerd. In de list "Allowed excludefields:" stel je in welke extensie
specifieke velden getoond en dus bewerkt mogen worden. Deze velden zal je
even naar eigen inzicht moeten instellen en een beetje ermee moeten spelen.
Standaard kan je zonder enig veld in "Allowed excludefields" geselecteerd
te hebben, de bodytekst en titel van een artikel aanpassen.

Let er vervolgens op dat de usergroup een "DB Mounts"-record "Mounts and
Workspaces" heeft. Anders heeft de gebruiker die aan deze groep hangt geen
toegang tot een onderdeel van je pagetree.

--

Vriendelijke groeten,

Peter Ruijter
*Peter Industries*