[TYPO3-UG Dutch] diakrieten en utf8 - wijzigingen in 4.7.x ?

Jigal van Hemert jigal.van.hemert at typo3.org
Wed Jun 13 13:57:50 CEST 2012

Hoi,

On 13-6-2012 12:04, Ronald Wopereis wrote:
> als TYPO3 geswitched is naar utf8,
> waarom worden dan de mysql tabellen en velden niet ook standaard op utf8
> aangemaakt?

In MySQL moet je naast een character set ook de collation opgeven. Die
laatste beïnvloedt dingen als sortering en welke tekens als gelijk
worden beschouwd (bijv. "privé" moet als "prive" als het gaat om zoeken
en unieke records).

TYPO3 kan niet dicteren welke collation je moet gebruiken. TYPO3
gebruikt intern utf-8, maar dan heb je voor je database nog een enorm
aantal mogelijke collations en character sets die ook bruikbaar zijn.

Zaak is het om bij een nieuwe installatie te zorgen dat je (lege)
database in de gewenste character set en collation staat (utf_general_ci
is mijn favoriet). Tabellen die dan worden aangemaakt zullen dat dan
overnemen.

> momenteel lopen we alle sites (circa 25) na om te controleren waar de
> diakrieten gewijzigd zijn,
> hopelijk is dit eenmalig

'k Heb een aardige wizard die helpt bij het omzetten van databases,
zelfs als daar bijvoorbeeld utf-8 data in latin1 velden/tabellen is
terechtgekomen.

http://dcbjht.home.xs4all.nl/typo3/fixdb.zip

Het PHP script moet in typo3/install/ geplaatst worden en dan kun je het
script aanroepen op die locatie via je browser.
Bij bestaande, wat grotere sites is het aan te raden om de cache en
index tabellen eerst leeg te gooien, want die kunnen nogal groot zijn en
dus veel tijd kosten om te converteren.
Maak altijd eerst eeen back-up voordat je dit soort reparaties uitvoert.

--
Jigal van Hemert
TYPO3 Core Team member

TYPO3 .... inspiring people to share!