[TYPO3-UG Dutch] Cookie wetgeving van kracht

Patrick Broens patrick.broens at typo3.org
Wed Jun 6 13:09:39 CEST 2012

Precies,

De postcodeloterij doet het wel goed, maar laat mensen die de cookies
niet accepteren niet toe. Dat is een optie, maar je verliest hierdoor
wel erg veel bezoekers. FOK doet bijvoorbeeld hetzelfde.

Wat de postcodeloterij wel verkeerd doet is dat het al tracking cookies
van YouTube plaatst voordat iemand toestemming gegeven heeft.

Ook van de overlay ben ik niet gecharmeerd. Je blokkeert hierdoor de
site. Wanneer je geen cookies plaatst (buiten de noodzakelijke
natuurlijk zoals fe_typo_user), dan is het beter om een balkje aan de
bovenzijde te tonen en je cookies pas te plaatsen op het moment dat
iemand toestemming heeft verleend. Dat balkje kan verdwijnen zodra de
acceptatie heeft plaatsgevonden. Zie voor balkje bijvoorbeeld rivium.nl.

Een plugin maken is niet zo moeilijk.
TypoScript conditie gaat na of acceptatiecookie aanwezig is.
Niet aanwezig: Toon acceptatiebalkje middels Javascript die dan alleen
naar frontend wordt gerenderd.
Wanneer iemand op accepteren klikt wordt middels een Ajax call de
acceptatie vastgelegd in DB met IP en datum/tijd en wordt
acceptatiecookie gezet. Vervolgens volgt een reload van de pagina.

In alle pagina's wordt middels dezelfde conditie nagegaan of het
acceptatiecookie aanwezig is. Aan de hand hiervan wordt bijvoorbeeld de
code voor GA meegerenderd met de pagina of al het andere wat cookies kan
produceren. Voor TYPO3 plugins die bijvoorbeeld tracking cookies zetten
zal het echt zaak van de bouwer zijn wat ze ermee doen.

Al met al niet al te moeilijk, aangezien cookies uitgelezen kunnen
worden in een TS conditie.

Overige opties zouden kunnen zijn om acceptatiecookie automatisch te
laten zetten voor IP-adressen buiten Nederland, zodat je buitenlandse
gasten hier niet mee lastig gevallen worden.

Just my two cents,

Patrick

Patrick Broens
TYPO3 Core Team member