[TYPO3-UG Dutch] Typo3 V6

Jigal van Hemert jigal.van.hemert at typo3.org
Sat Dec 8 08:00:49 CET 2012

Hoi,

On 7-12-2012 15:22, Paul Boomkamp wrote:
> Ik ben begonnen om de nieuwe typo3 versie V6 te bekijken. Ik heb eerst
> maar eens een recht toe recht aan installatie neer gezet. Wat ik alleen
> niet voor elkaar krijg op een server zonder IM zijn de afbeeldingen.
> Schalen werkt niet. Ik heb jd-GD-resizer geprobeerd maar die schijnt er
> geen effect op te hebben. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit
> voor elkaar moet krijgen ?? op een server waar IM niet op geïnstalleerd
> is ??

Het is echt aan te raden om ImageMagick (vanaf versie 6) of liever nog
GraphicsMagick te (laten) installeren. TYPO3 heeft sowieso behoorlijk
wat resources nodig (processorkracht en geheugen), dus enorm goedkope
shared hosting zal meestal al niet in staat zijn dat te bieden.
Een beetje hosting provider biedt je wel IM/GM aan en ook de nodige
toegang tot functies als exec().

jd_gd_resize probeert de functies in TYPO3 die de afbeeldingen (of
andere bestandstypes!) tot een verkleinde afbeelding maken te vervangen.
De code ziet er een beetje oud uit, maar het principe zou nog steeds
moeten werken. Misschien moet je Jan Bednarik vragen om een update (hij
is actief op de typo3.english lijst).

Overigens zul je met jd_gd_resize in de problemen komen met thumbnails
van grote afbeeldingen (zoals tegenwoordig uit de meeste digitale
camera's komen) vanwege geheugengebruik (da's een PHP probleem) en kun
je geen thumbnails krijgen van bijvoorbeeld PDF's.

--
Jigal van Hemert
TYPO3 Core Team member

TYPO3 .... inspiring people to share!