[TYPO3-UG Dutch] In 4.7 een verbeterde versie van Indexed search? Met kinderziektes?

Jigal van Hemert jigal.van.hemert at typo3.org
Thu Apr 26 07:51:10 CEST 2012

Hoi,

On 25-4-2012 23:22, Daniel Doesburg | DOESBURG.BIZ wrote:
> In het stukje tekst wat de loftrompet steekt over de nieuwe versie 4.7
> (en op veel punten echt terecht) staat ook iets over Indexed search. De
> vaak verguisde zoekmachine van TYPO3.
> Het is min of meer herschreven, als ik het goed begrijp.

Het is deels herschreven qua structuur van de code. De functionaliteit,
etc. is grotendeels identiek gebleven.

> En in de lijst met extensies (EM) staat ook een MySQL versie. Deze staat
> default niet geactiveerd.

Dit is geen "MySQL versie", maar -- zoals ook in de EM staat aangegeven
-- een driver voor full-text search in MySQL. Zoals je weet werkt de
TYPO3 core (via de systeemextensie DBAL) ook op andere database-systemen
dan MySQL. MySQL heeft echter een mooie mogelijk om een full-text index
aan te maken waarmee relatief snel zoekopdrachten in grote brokken tekst
uitgevoerd kunnen worden.
Vanwege de compatibiliteit met andere databases zijn de aanpassingen
voor Indexed Search in een eigen extensie ondergebracht.

> Maar de standaard versie geeft het bekende donkergrijze scherm met het
> al net zo bekende en gevreesde zalmroze schermpje met de tekst:
>
> Oops, an error occurred!
> There is no entry in the $TCA array for the table "index_config". This
> means that the function enableFields() is called with an invalid table
> name as argument.
> More information regarding this error might be available online.
>
> En dan? Die online available information is er ook al niet. Toch maar
> weer de Google versie?

Je bent toch iets meer dan de gemiddelde admin en dus verwacht ik dat je
de error meldingen wat uitgebreider laat zien :-)

Dus snel in de Install Tool
[SYS][displayErrors] = 1
of
[SYS][displayErrors] = 2
[SYS][devIPmask] = je eigen IP-adres

Die uitgebreide melding kun je dan in een bugreport meenemen.

De workaround lijkt mij om de crawler extensie te installeren (je hoeft
hem niet eens daadwerkelijk te gebruiken). De TCA voor index_config
wordt alleen geladen als crawler geïnstalleerd is. Dat is vrij logisch,
maar blijkbaar wordt dit op andere plaatsen in de code vergeten.

> Ik hoop dat 4.7.1 gauw uitkomt en dat dan dit soort kinderziektes (want
> daar ga ik maar van uit) verholpen zijn.

Zonder bug reports is de kans nihil dat dit ooit verholpen wordt!

Zelf gebruik ik Indexed Search eigenlijk helemaal niet meer. De eisen
voor zoekfunctionaliteit zijn tegenwoordig meestal meer dan indexed
search kan bieden, de snelheid is te laag en bij een beetje uitgebreide
site neemt het enorm veel ruimte in de database in.

--
Jigal van Hemert
TYPO3 Core Team member

TYPO3 .... inspiring people to share!