[TYPO3-UG Dutch] Jaarlijkse TYPO3 dag - Naam in stijl: TYPO3 congres!

Bas v.d. Wiel bas at kompasmedia.nl
Mon Oct 10 17:35:55 CEST 2011

 Goh, dat moet intussen een aardige zak duiten zijn! ;-)

 Eentje van mij dan nog maar. Ik vind persoonlijk het programma ook
 weinig verheffend maar ik kan daar ook niet zo mee zitten. Als ik er
 geen meerwaarde in zie, dan kom ik gewoon niet. Vrijheid blijheid, en
 misschien voel ik me ook wel gewoon meer thuis bij informele
 bijeenkomsten. De Nederlandse UG-dagen zijn in mijn beleving altijd
 gelegenheden geweest waar ruimte was voor zowel de gebruikerscommunity
 als voor bedrijven om zich te profileren. Dat informele gebruikersaspect
 lijkt nu te gaan verdwijnen, en dat vind ik -als herhaaldelijk spreker
 en als organisator van de UG-dag in 2007- erg jammer. Wat ik ook een
 beetje mis, is dat "vroegah" nog wel eens een aansprekende TYPO3-spreker
 uit het buitenland werd gehaald. Zo heb ik nog steeds goede
 herinneringen aan Kasper en Michael Stucki die in Hilversum kwamen
 spreken. Iemand als Oliver Hader zou een hele mooie toevoeging kunnen
 zijn m.b.t. de toekomst van TYPO3 4.x want ook daar zit nog een heleboel
 moois in het vat.

 Voorafgaand aan T3CON heb ik bij dkd in Frankfurt hun regionale
 maandelijkse UG-dag bezocht en heb me daar veel meer vermaakt dan ik
 dacht te zullen doen. Gewoon in het pand van dkd met een hapje en een
 drankje praten over vanalles en nog wat: TYPO3 natuurlijk, maar ik ben
 ook een uurtje bezig geweest een paar mensen een volstrekt
 geimproviseerde inleiding in de Linux commandline te geven. Gewoon omdat
 ze die kennis misten en ik daar toevallig wel het nodige van weet.
 Zouden er in Nederland bedrijven opstaan die soortgelijke bijeenkomsten
 organiseren, dan kun je mij daar zeker regelmatig verwachten.

 Wat me m.b.t. het congres nog wel even van het hart moet, is dat ik de
 TYPO3-spoeling wel heel erg dun vind. Een programma als dit mag best een
 webcongres heten, maar voor een TYPO3-congres dekt het -zoals het nu op
 de site staat- de lading niet. In dat opzicht begrijp ik de opmerking
 m.b.t. de Association-vormgeving ook wel. Dat tintje past niet bij de
 inhoud. Trek er dan ook gewoon Drupal, Magento, Wordpress, Joomla en
 andere Open Source webproducten bij en noem het beestje bij de naam. Een
 breder congres over open webtechnologie in het algemeen zou mij
 persoonlijk meer aanspreken dan dit. Zeker zo vlak na T3CON11, waarvan
 iedereen de video's gewoon vrij kan bekijken.

 Groeten,

 Bas