[TYPO3-UG Dutch] Bestanden verbergen

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sat Jun 18 19:54:18 CEST 2011

Hoi,

On 18-6-2011 11:23, Martijn de Vries wrote:
> Voor mijn website wil ik graag een beveiligde omgeving creëren met
> hierachter belangrijke documenten met behulp van een inlogmodule. Deze
> documenten mogen niet op straat te komen liggen en mijn vraag aan jullie is:
> hoe ik dit het beste kan doen?

De beste oplossing is (en dat wil je niet horen) om de bestanden niet
online te zetten. Je hebt geen enkele controle op wat mensen doen met de
gedownloade documenten en/of ze hun login gegevens wel goed afschermen
tegen misbruik door derden (zoals laatst iemand bij een overheidsite de
logingegevens in een publiek bereikbare nieuwsbrief vermeldde).

> De documenten worden uit de fileadmin gehaald en deze koppel ik met de
> filelinks module aan de pagina. Deze pagina is beveiligd met een inlogscherm
> en de gebruiker dient eerst in te loggen, voordat hij deze documenten kan
> zien.
>
> Zoekt Google ook langs de fileadmin?

Ja, Google zoekt zich wezenloos naar alles dat niet te vinden lijkt.

'k Vermoed dat secure_downloads [1] een heel eind in de richting van je
wensen komt.
De links naar files worden omgezet in links naar een speciaal
downloadscript. De links zijn maar tijdelijk te gebruiken (dus links in
een opgeslagen pagina werken al snel niet meer) en passen de TYPO3
rechtenstructuur toe.

Wel is het nodig om middels een .htaccess bestand de betreffende
directories af te schermen.

Een van de auteurs van de extensie is lid van het security team van
TYPO3; de kans lijkt me vrij groot dat het met de beveiliging wel snor
zit :-) .

[1] http://typo3.org/extensions/repository/view/naw_securedl/current/

--
Kind regards / met vriendelijke groet,