[TYPO3-UG Dutch] A record

Ronald Wopereis woepwoep at gmail.com
Tue Sep 7 15:35:35 CEST 2010

hi Lotte,

als je een domeinnaam hebt bij Argeweb, en een server bij Strato,
dan kun je het beste als volgt handelen:

 - bij Argeweb maak je twee CNAME (= canonical) records aan, een voor
{$domeinnaam} en een voor www.{$domeinnaam}. beide CNAME records laat je
verwijzen naar {$servernaam}

 - bij Strato maak je een A (= address) records aan en een PTR (= pointer)
record
bij het A-record zeg je welk IP adres er hoort bij jouw {$servernaam}
bij het PTR-record zeg je welke {$servernaam} er hoort bij het IP adres
hierboven van het A-record

hoe kom je het IP nummer te weten van jouw {$servernaam} ?
heel simpel: in windows ga je via Start-Uitvoeren-cmd naar de dos omgeving
daar type je in : nslookup <spatie> {$servernaam}
waarbij {$servernaam} = jouw servernaam

voorbeeld: destijds via Lycos overgestapt op Strato met www.beelddenken.info
dus eerst vraag ik de SOA (= start of authority) op van het domein
beelddenken.info

*C:\Users\Ronald>nslookup -q=SOA beelddenken.info.*
*Server:  dsldevice.lan*
*Address:  192.168.1.254*
*
*
*Niet-bindend antwoord:*
*beelddenken.info*
*        primary name server = shades12.rzone.de*
*        responsible mail addr = hostmaster.strato-rz.de*
*        serial  = 2009011900*
*        refresh = 86400 (1 day)*
*        retry   = 7200 (2 hours)*
*        expire  = 604800 (7 days)*
*        default TTL = 86400 (1 day)*
*
*
*C:\Users\Ronald>*

hier zie ik dat het domein beelddenken.info bij Strato is gehost.
nu wil ik weten welk IP adres de server heeft waarop het domein
beelddenken.info is gehost.

*C:\Users\Ronald>nslookup -q=A beelddenken.info.*
*Server:  dsldevice.lan*
*Address:  192.168.1.254*
*
*
*Niet-bindend antwoord:*
*Naam:    beelddenken.info*
*Address:  81.169.145.70*
*
*
*
*
*C:\Users\Ronald>*

hier zie ik dat het IP-adres wat bij het A-record (-q=A, zie de syntax
hierboven) hoort, 81.169.145.70 is.

wat is nu de hostnaam (=servernaam) van het apparaat met IP
adres 81.169.145.70?

*C:\Users\Ronald>nslookup -q=PTR 81.169.145.70*
*Server:  dsldevice.lan*
*Address:  192.168.1.254*
*
*
*Niet-bindend antwoord:*
*70.145.169.81.in-addr.arpa      name = w06.rzone.de*
*
*
*145.169.81.in-addr.arpa nameserver = xlink1.xlink.net*
*145.169.81.in-addr.arpa nameserver = koeln.nic.xlink.net*
*
*
*C:\Users\Ronald>*

de servernaam is dus w06.rzone.de

hope this helps
hartelijke groeten Ronald
Op 7 september 2010 12:57 schreef Lotte v. Breugel <
lottevanbreugel at gmail.com> het volgende:

http://www.red-seadog.com
http://www.maakjegeenzorgen.nl