[TYPO3-UG Dutch] goed nieuws voor ons ontwikkelaars

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sat Mar 6 15:53:45 CET 2010

Arjan D wrote:
> Hoorde net op de radio dat iemand die vanaf nu een computer met
> Windows koopt ook keuze heeft uit 12 andere browserrs zoals Firefox
> etc. Dit moet van de Europese commissie.
>
> Niet dat we gelijk van ie6 af zijn maar toch positief nieuws denk ik
> zo! ;-)

Ach, pas als IE helemaal van de wereld verdwijnt kunnen ontwikkelaars
opgelucht adem halen...
Hoewel iedere browser irritante bugjes kent verbaas je je met elke
versie van IE weer hoe creatief ze in Redmond om weten te gaan met het
interpreteren (ahum) van geaccepteerde standaarden. De ene keer wordt
het 'box model' compleet anders "uitgelegd", de andere keer besluit men
cookies maar anders te lezen dan de rest van de wereld. Spontaan vindt
men een 'compatibileitsmodus' uit die sessies afbreekt en zelfs voor
iets simpels als een favicon lukt het om iets anders te verzinnen dan de
rest van de wereld dat zelfs tegen de W3C specs indruist.

De trots waarmee het keuzescherm werd gedemonstreerd doet het ergste
vermoeden. Heeft MS soms al een onderzoek gehouden waaruit blijkt dat
meer dan 80% van de mensen die Windows gebruiken "Internet" associeert
met IE en het pictogram ervan?
Uit de geschiedenis van Microsoft is wel gebleken dat hun marketing team
keer op keer in staat is gebleken om een potentiële ramp binnen een
vergadering om te buigen naar iets positiefs.

Zelf vrees ik dat IE een net zo onuitroeibaar fenomeen is als de
"printversie" (elke browser kan zelf ook printen), "tip-a-friend"
(browsers kennen ook de optie 'koppeling versturen') en dergelijke...

--
Jigal van Hemert.