[TYPO3-UG Dutch] Een paar vragen van een nieuwe typo3 gebruiker

Rob De Vries dev at rob-ot.be
Wed Jun 23 10:27:36 CEST 2010

rubybox rubybox <voorruby at gmail.com> wrote:

> Hoi Allemaal. Ik zoek een solide basis om een aantal websites op te draaien
> met multisite ik zag dat typo3 dat kan.
>
> Ik heb een paar dingen waar ik echt mee zit met typo en hoop dat jullie me
> hierover wat advies kunnen geven
>
> 1) De backend customizen .. is het mogelijk de backend aan te passen ( niet
> alleen op basis van een backend skin maar ook echt in de html source ) is
> hier mischien een extensie voor? Zo kan je bijvoorbeeld de login pagina al
> aanpassen met een extensie, ik heb daar het logo van mijn project
> toegevoegd.

Dit is zeker mogelijk. zoek naar 'skin' in de TER en je vind meerdere
voorbeelden

> 2) Kan ik mijn aangepaste backend vervolgens toepassen op een gebruiker of
> gebruikersgroep? ( zodat de admin de basis backend ziet en de eindgebruiker
> een simpele mijn eigen aangepaste versie )

Je kan gebruikers ndelen in gebruikersgroupen.
Aan gebruikersgroupen kan je dan al de gewenste rechten toekennen.
Zo kan je de backend qua functionaliteit zeer summier houden voor bepaalde
groepen.
de testsite van typo3 4.4 geeft hier een goed voorbeeld van

> 3) Commerce extensie is bijna 2 jaar oud, ik heb het geprobeerd te
> installeren maar dit lukt niet, fouten alom, graytree, moneylib, extensies
> geinstalleerd maar het blijf fouten houden. Het schijnt dat er alleen bij de
> commerce extensie een IDEAL betaalmethode is, is dit er niet voor
> tt_products? Ik wil een simpele webshop maken en het zou ideaal zijn als dit
> vanuit het CMS gebruikt kan worden.

donwnload de laatste versie op forge.typo3.org

> 4) Ik heb de Nederlandse taal gedownload maar het login scherm is nog steeds
> Engels, ik vraag me af hoe ik dit ook op Nederlands kan zetten?

je moet de nederlandse taal eerst installen via ext Manager / translation
handling.

daarna de juiste TS ingeven, bv:

config.linkVars = L
config.uniqueLinkVars = 1
#config.sys_language_overlay = content_fallback
config.sys_language_overlay = strict
config.language = en
config.locale_all = en_EN
config.htmlTag_langKey = en-EN
config.sys_language_uid = 0
[browser = msie]
config.htmlTag_setParams = xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
xmlns:v=”urn:schemas-microsoft-com:vml” xml:lang="en"

[globalVar = GP:L = 1]
config.language = nl
config.locale_all = nl_NL
config.htmlTag_langKey = nl-NL
config.sys_language_uid = 1
[globalVar = GP:L = 1] && [browser = msie]
config.htmlTag_setParams = xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
xmlns:v=”urn:schemas-microsoft-com:vml” xml:lang="nl"

success.

ps: gebruik je in de toekomst je echte naam? we vinden dit op deze lijst
aangenaam om te weten wie je bent.