[TYPO3-UG Dutch] tip a friend maar dan direct en niet met eerst een linkje.

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sun Jan 17 20:02:13 CET 2010

> Gebruik tipafriend extensie met captch, maar wil het niet op de huidige
> werkwijze gebruiken.
> Wat ik alleen wil is dat je op elke pagina het formulier zit. Waarop je
> naam
> etc kunt invullen, captcha code, enter klikken en gaan.
>
> Iemand enig idee of dat dit met een standaard mailform, wat typoscript
> enzo
> gaat? Heeft iemand hier een voorbeeld van?

In tt_content.mailform.20 zit het FORM object van de mailforms. De
eigenschappen zijn natuurlijk goed gedocumenteerd in TSRef [1]

Het probleem is eigenlijk meer van een andere aard. Enige tijd geleden
heeft de OPTA regels opgesteld over het versturen van ongevraagde mail en
daarbij ook tip-a-friend berichten van regels voorzien. [2]

Met name het punt "3. De afzender moet volledige inzage hebben in het
bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid
kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht." maakt de boel wat
lastiger. Je zul het volledige bericht dat je gaat versturen eerst moeten
tonen en een bevestiging van de afzender vragen om hieraan te voldoen. Je
hebt dus een tweede scherm (al dan niet in popup ofzo) nodig.

Ik kon niets in TER vinden dat aan al je eisen en die van de OPTA voldoet.
ViralMail werkt wel met een formulier i.p.v. link, maar ondersteunt geen
captcha (althans de handleiding vermeldt dit niet) en ook de OPTA preview
zit er niet in.

Misschien moet je met PowerMail wat in elkaar knutselen. Die ondersteunt
diverse captcha's, een preview en je kunt via TS allerlei velden invullen.

[1]
http://typo3.org/documentation/document-library/references/doc_core_tsref/4.1.0/view/8/20/
[2] http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20081203_tell_a_friend.aspx

Groetjes, Jigal.