[TYPO3-UG Dutch] class="tekst" wordt in <table layout class="" ?

Eef Wesselink eef.wesselink at home.nl
Tue Dec 21 23:10:08 CET 2010

Hallo Jordan,

hier een antwoord die ik op mijn zelf gestelde vraag destijds heb gegeven en
waarvan de probleemstelling voor mijn gevoel aardig lijkt lijkt op die van
jouw, met enige aanpassingen zou dit moeten lukken dunkt me:

In Page TSconfig het volgende opnemen:

RTE.default.userElements {
10 = classes
10 {
  1 = test
  1.description = test om te proberen of 't werkt
  1.mode = wrap
  1.content = <div class="test"> | </div>

In het TSconf field van de gebruiker die hierover moet kunnen beschikken
moet user elements enabled zijn:

options.RTEkeyList = user (+ alle andere die zichtbaar moeten zijn)

Het is nu een kwestie van (in de RTE) een stuk tekst selecteren waarop deze
class betrekking heeft, op "Insert custom element" klikken en dan in de
pop-up op classes: test.

Vervolgens de verandering opslaan.

Wel doet zich iets ogenschijnlijk merkwaardigs voor:

de geselecteerde tekst komt alsvolgt in de RTE te staan (in code view):

Op de website verschijnt vervolgens:

Op zich geen probleem vind ik; mijn doel is bereikt, ik kan een class
meegeven aan een heel specifiek stukje content.

De oorzaak van dit fenomeen ligt vermoed ik aan de vertaling bij de
transformatie van de RTE naar de db en vice versa.

Ik heb nog geprobeerd:
1.content = <p class="test"> | </p>
en ook:
1.content = <span class="test"> | </span>

Het probleem is dan echter dat door bovengenoemde transformaties na opslaan
alleen een kale p-tag zonder class overblijft...

Als iemand nog een 100% oplossing weet houd ik me aanbevolen, maar zelf ben
ik voorlopig content met de oplossing die ik gevonden heb.

Met vriendelijke groet,

Eef Wesselink

PS: het zomaar leeghalen van je classname heeft vermoed ik te maken met het
feit dat een class in de RTE alleen gerenderd wordt als die specifiek
gedefinieerd wordt voor de RTE, maar dat is gissen van mijn kant...