[TYPO3-UG Dutch] Geen link kunnen maken met v4.4.1

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Sun Aug 29 12:42:51 CEST 2010

Hoi Jigal,

Erg veel dank voor de tijd die je hier in stopt. Ik zal aangeven wat
er gelukt is ;-) LOL.

>- download uit de Ext Manager je huidige versie van RTE HTMLarea (om 'm
>eventueel te kunnen terugzetten

Ik heb de .t3x gedownload en fysiek de bestanden gebackupped. Dat
laatste was maar goed ook. Kom ik dadelijk op.

>- zet in de Install Tool de optie [EXT][allowSystemInstall] = 1

done.

>- installeer http://bit.ly/aRBzzF (verkorte link naar m'n persoonlijke
>webruimte bij XS4ALL waar ik de .t3x van RTE HTMLarea 2.1.0 heb geparkeerd)

Ik heb dit als volgt gedaan. Via de extension manager v2.0.3
gedeinstalleerd en toen de v2.1.0 via import extension en dan het .t3x
bestand. Allemaal foutmeldingen over directories die niet verwijderd
konden worden etc. Toen de rechten op het systeem gezet en opnieuw
geprobeerd. Toen kan de rtehtmlarea directory niet verwijderd worden
en de rest was wel weg. Website(s) deden niets meer. Internal server
error was de melding. Via de fysieke backup v2.0.3 terug kunnen zetten
en alles deed het gelukkig weer. Nog meer rechten gezet waardoor het
uiteindelijk naar (6 pogingen) wel geinstalleerd werd ;-) Dus ik heb
v2.1.0 er op gekregen.

Nu direct getest. Ik type een tekst. Ik selecteert hem, ga naar de
wereldbol om een link te maken, kies voor File (om bestanden te
linken). De geselecteerde regel is NIET MEER geselecteerd. Toch een
bestand gekozen en toen met <> in de broncode gekeken of het gelinkt
werd en dit is het geval, Terug met <> naar de wysiwig editor en de
voorheen geselecteerde lijn is onderstreept. De pagina opgeslagen en
het werkt. Hier zal de klant dus wel erg blij mee zijn omdat ze anders
een extern bedrijf moesten inschakelen om FF/Chrome op hun serverpark
geinstalleerd te krijgen.

Of de vraag van de andere klant hiermee ook opgelost is weet ik niet
maar die vind ik iets minder belangrijk. De klant niet maar het
probleem dat ze ervaarde ;-) Ik denk dat men hier voorlopig mee uit de
voeten kan.

Wel gemerkt dat met sysextensies rommelen gevaarlijk is als je geen
goede backup hebt omdat je door rechtenproblemen al snel een site hebt
die niet meer werkt en dan kun je niets meer. Omdat ik alles zelf host
heb ik direct toegang tot de server en dat is wel zo prettig om een
rechtenprobleem snel zelf opgelost te krijgen.

In ieder geval super bedankt en eens kijken hoe de klant reageert op
de tijd die jij hier ingestoken hebt. Normaal gesproken geldt dat je
dit hoort door te berekenen aan een klant maar zo ben ik niet. Het is
nog steeds meer hobby dan core business voor mij en ik vind het gaaf
om te zien hoe de open source community zaken voor klanten oplost. Het
zou leuk zijn als klanten dit inzien een besluiten af en toe een
donatie aan de TYPO3 community te doen. Ik zal eens kijken hoe ze
reageren als ik het voorstel. Vaak hoor je dan als reactie: van mij
had je niet hoeven te upgraden hoor, het werkt prima. Dat zijn voor
mij dooddoeners.

In ieder geval namens mij (en hopelijk ook de klant) enorm bedankt.

Groeten,
Jordan