[TYPO3-UG Dutch] header eerste content element <h1> daarna <h2>

Jacco van der Post jacco at id-internetservices.com
Sat Aug 14 00:19:55 CEST 2010

Op 4-8-2010 12:27, Muriel le Pair schreef:
> Ik wil graag dat alle content elementen by default als volgt worden
> opgebouwd:
> header eerste element <h1></h1>
> alle daarop volgende elementen: <h2></h2>

Hoi,

Ik wil altijd het liefst dat de eerste tag in een HTML document een h1
is. Je zou internet kunnen bekijken als een verzameling van webpagina's
ipv websites. Een webpagina moet je naar mijn mening behandelen als een
boek. Een boek heeft een titel (h1), hoofdstukken (h2), paragrafen (h3) etc.

Daarom zet ik in mijn HTML templates vaak als 1 van de eerste
inhoudelijke divs iets van <div id = pagedescription></div>

Hier naar map ik een libje :

lib.pagedesc = COA
lib.pagedesc {
5 = TEXT
5.value = <h1>

10 = TEXT
10.value =
10.wrap = <span class="pagedesc"> | </span>

20 = TEXT
20.value = {page:subtitle // page:title}
20.insertData = 1
25 = TEXT
25.value =&nbsp;- {$title}</h1>
}

Dit zorgt ervoor dat iedere HTML pagina begint met indien ingevuld de
subtitle en anders de page title indien de redacteur lui is.

Voor tt_news articles dient hiertoe een uitzondering geschreven te
worden, indien gewenst kan ik deze ook wel posten.

.pagedesc kan daarna indien ongewenst middels een absolute positionering
buiten het blikveld worden gezet.

Uiteraard zet ik voor een nette semantische structuur dan de  default
header op 2 in de constanten :

content {
	defaultHeaderType = 2
}

Samen met metatags en een goede title in de head (waarbij de website
naam - indien relevante woorden, achter de pagina titel het beste kan
middels config.pageTitleFirst = 1 ), levert dit al een prima basis SEO
op zonder al te veel moeite.

grt Jacco