[TYPO3-UG Dutch] sr_language_menu - one tree multiple language concept

Patrick Broens patrick at netcreators.com
Fri Oct 23 12:59:06 CEST 2009

Hoi Martijn,

Even muggenziften!

Vlaggen representeren landen, geen talen. Dit is al een oneindige
discussie sinds het begin van het internet, maar ik kon het niet laten :-)

Veel landen gebruiken dezelfde taal als een ander land en veel landen
hebben meer dan één officiele taal. Waarom zou een persoon uit Brazilië
de vlag van Portugal moeten kiezen? Het kan zelfs zijn dat deze persoon
niet eens weet wat de vlag van Portugal is. Leuker is een voorbeeld van
de zo vaak genoemde Engelse vlag, de 'Union Jack'. Ten eerste is dit de
vlag van Groot-Brittanië, ten tweede woont het grootste deel wat Engels
spreekt, of dit zelfs als moedertaal heeft, niet in Groot-Brittanië.
Heel vaak zie je dan ook de 'Engelse' vlag, terwijl de inhoud in
American (US) English geschreven is. Daarnaast hangt er in veel
ex-koloniale landen een nasmaak met betrekking tot het klikken op de
vlag van hun voormalige bezetter. Of wat dacht je van een Vlaming die op
de Nederlandse vlag moet klikken (Even mijn buren verdedigen ;-)

Je snapt het al, hierover kan ik nog uren doorgaan.

Gebruik tekst om de taal te omschrijven, in de taal zelf, of als het
korter moet de juiste ISO 639 codes. Dit is zelfs een 'Best Practice',
omschreven door het W3C [1]

Patrick

[1] http://www.w3.org/TR/i18n-html-tech-lang/#ri20040808.173208643