[TYPO3-UG Dutch] Meertaligheid in eigen extensie

Mark Kuiphuis spam at markyourweb.com
Thu Oct 1 03:13:49 CEST 2009

Hoi Henjo en Jigal,

Beiden bedankt voor jullie antwoorden.

Jigal van Hemert wrote:

> Dat ligt aan de eigenschap. Kleur is uniek per auto, maar een auto kan
> wel op LPG en benzine rijden.

@jigal: het auto-verhaal is puur een voorbeeld. Ik trachte het daarmee
duidelijker uit te leggen. Eigenlijk werkt het in mijn situatie (met
bloemen) op een vergelijkbare manier.

Maar vooral deze zin:

> In de backend wordt volgens mij de taal gebruikt die door de BE user is
> ingesteld. Als er geen vertaling voorhanden is wordt de default taal
> gebruikt voor die tekst.

maakt me erg blij. Ik was nl. in de veronderstelling dat als ik een
record "auto" heb met een single selectbox voor kleur in de default taal
met waarden (blue, red, green) ik bij een vertaling van deze "auto" naar
het nederlands in de selectbox de waarden: "blauw, rood, groen" zou
moeten zien. Maar daar kreeg ik dus idd gedonder mee, omdat bij een
vertaling van het record ik dan een "INVALID VALUE (3)" bijv. zag
verschijnen in de selectbox. Dit heb ik nu weer ongedaan gemaakt, dus
ook al zit ik in het nederlandse record: "auto" te werken, dan zie ik
toch de kleuren in het engels (omdat dat mijn backend taal is?).

> tt_news (en all andere tt_* extensies) is gebaseerd op zeer oude code
> (in internet jaren) en voortdurend aangepast aan nieuwe ontwikkelingen
> in TYPO3. Soms zijn dingen op een wat andere manier geregeld vanwege
> deze prehistorische basis.

Ja dat klopt wel, maar ik sta nog steeds verbaasd over de kwaliteit van
tt_news. Zo moest ik laatst een behoorlijk lastige (vind ik zelf, maar
is ook relatief natuurlijk :D) configuratie inrichten van tt_news in een
website. En het viel me op dat het gewoon allemaal mogelijk is.

Ik ben er nog steeds niet uit wat de "beste" oplossing is, m.b.t.
localization van records in extensies. Loop nl. tegen problemen aan dat
ik "kleur" weer in een dropdown box in het zoekformulier moet tonen. Dit
is nu allemaal wel gelocaliseerd, maar onder water wordt toch het ID van
de kleur in de default taal getoond. Het werkt op dit moment "redelijk",
maar het is niet mogelijk om in een alternative language een record te
maken zonder dat er een record in de default language aanwezig is....

In de "Frontend Localization Guide" staat het volgende:
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
“Search” content elements: “Search” content elements should be thought
carefully about since they should search in the chosen language. The
search query executed with the “SEARCHRESULT” cObject takes
“sys_language_uid” into the query. Therefore the best is to create a
search form element for each language (that is; do not inherit it).
Alternatively let the search form reside on a page which is not
translated at all (provided that “content_fallback” is used!)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Helaas is dat in die extensie die ik aan het bouwen ben weer niet
mogelijk aangezien ze het formulier EN de zoekresultaten op 1 pagina
willen hebben. (en de resultaten moeten wel weer gelocaliseerd worden
weergegeven).

Jammer dat ik in oktober nog niet in Nederland ben. Kan er geen
Usergroup dag tussen 20 december 2009 en 5 januari 2009 ergens in NL
georganiseerd worden :D en dat een Localization Goeroe hier een en ander
  over kan vertellen. De materie is erg interessant, maar localization
maakt het wel veel complexer om een extensie te ontwikkelen :(

Groeten, Mark Kuiphuis