[TYPO3-UG Dutch] zip of tar.gz voor UNIX??

Bas v.d. Wiel j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Thu May 28 12:20:50 CEST 2009

Hoi Arjan,
Een beetje hostingbedrijf zet passwords op de databases van z'n klanten,
dus daar mag je wel van uitgaan. Gelukkig zijn username/wachtwoord
verder onafhankelijk van de inhoud van je DB. De SQL-dump bevat alleen
de gegevens uit je database. De hoster kan deze zonder problemen laten
inlopen in een beschermde database op je server.

Het password op een MySQL-database is eigenlijk ook vooral bedoeld voor
applicaties die de database raadplegen, en niet voor gebruikers. Zo nu
en dan kijk je er als beheerder eens in, maar meestal wordt een database
gebruikt via een applicatie die er bovenop ligt (zoals TYPO3).
Aardig voorbeeldje is wellicht een klantendatabase die op het web wordt
ontsloten, maar waar ondertussen vanuit het bedrijf doorlopend in
gewijzigd wordt. De medewerkers zouden dit intern via een MS-Access GUI
kunnen doen. Die Access-applicatie logt dan in met een account die
schrijfrechten heeft. De web-applicatie mag de database alleen
raadplegen, nooit wijzigen. Daarvoor kan de beheerder dan een andere
account aanmaken met alleen leesrechten. Wordt je webapplicatie dan
gehackt, dan heeft die account alsnog geen machtiging om wijzigingen in
de database aan te brengen.

Groeten,
Bas