[TYPO3-UG Dutch] Vietnamees ?

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Tue May 19 19:22:08 CEST 2009

Voor een meertalige website heb ik de taal vietnamees moeten toevoegen. Dat
is gelukt in de backoffice van typo3 en ik heb een gebruiker aangemaakt en
aan de backoffice taal vietnamees gekoppeld. Dit lijkt allemaal goed te gaan
maar in de frontoffice worden de speciale tekens NIET getoond. Dit is wat de
klant mailde:

1) Ik heb, met de vietnamese inloggegevens, een pagina in drie talen gemaakt
met wat vietnamese namen erin  (verborgen in het menu) en daarop kan je zien
dat vietnamese tekens zoals een klinker met een punt eronder, niet goed
overkomen. In de "Rich text editor" ziet het er prima uit. Als ik dan inlog
met mijn nederlandse login-gegevens ziet het er in de Rich text editor ook
niet goed uit. Hoe te handelen? De teksten zijn vanuit Word gekopieerd naar
Notepad als "unicode", en vervolgens vanuit Notepad naar Typo3. Ik heb
"unicode big endian" en "UTF-8" nog niet geprobeerd. Moet het via een van
die? of nog anders?

Dus:

- backoffice user met taal vietnamees ziet in de backoffice in de RTE alles
goed staan (heb ik zelf ook gecontroleerd en gezien)
- backoffice user met andere taal ziet de "rare" tekens
- frontoffice toont nu ook de "rare" tekens

Wie heeft de instelling die noodzakelijk is om in de frontoffice bij de taal
Vietnamees alles met de vietnamese karakterset te laten zien?

Groeten,
Jordan van Bergen