[TYPO3-UG Dutch] Handleiding voor beginners

Braam, Dick D.Braam at leiden.nl
Fri May 1 13:07:50 CEST 2009

Ha die Daniel,

Ik zit al gedurende een week of wat te blokken (tussen de luiers door) om mijn siteje on line te krijgen.

Wat er voor een newbie moeilijk aan is, is dat je eigenlijk enkele keuzes moet maken voordat je aan de bouw van een site begint; en dat je die keuzes nog niet echt kan maken. Bijvoorbeeld; ga je wel of niet met Templavoila aan de slag of met automaketemplate. Welke versie van de software ga je gebruiken want dat bepaalt soms net een afwijkende plaats van een knopje of een menu item. In TYPO3 zijn soms 'gewone' woorden een link en dan moet je maar even hoveren om daarachter te komen.

Verscheidene handleidingen (Olthof, boek Yvonne) heb ik geprobeerd. Uiteindelijk bleek jouw handleiding (voor mij!) toch het beste te werken.
De boodschap; jouw handleiding heeft iig voor mij het juiste abstractieniveau gehad om er uit te komen. Met name het begrip van een menu heeft me wat hoofdbrekens gekost en was alleen met jouw menuvoorbeelden te snappen.

Oh ja, een andere handleiding, die qua techniek mij erg aansprak, was de kerstmiswebsite die The King Skårhøj zelf bouwde en heeft vastgelegd op podcast. Goed, je wordt na verloop van tijd kleurenblind van zijn tiep-en kliktempo, maar informatief is het wel. Hij volgt de kortste weg naar zijn doel (met de noodzakelijke voorbereiding natuurlijk) en dat is leerzaam en inspirerend.

Wat dat betreft zou je jouw handleiding kunnen verrijken, opleuken, met bewegend beeld. Of ook: practice what you preach; wijdt een site aan de bouw aan / in TYPO3. Misschien met een sandbox, waar mensen zelf meteen scripts kunnen aanpassen, of zoiets.
Ik weet niet of je openstaat voor opbouwende kritiek en alternatieven, maar ik neem alvast maar een voorschot.

Tip: Het installatiedeel: er uit gooien, want ballast. Ik vind het een wezenlijk ander Bewustseinsebene. The King deed het in zijn fillempie ook, maar daar vond ik het even misplaatst. Bovendien raak je dan al gauw verzeild in de versie die je hebt gebruikt voor het schrijven van de handleiding, de extensies die je als geinstalleerd verondersteld etc. Ter vergelijking; dat vond ik in het boek van Yvonne ook de makke. Op zich een goed, helder, begrijpelijk, Nederlandstalig boek. Maar veronderstelt bijv. extensies waar ik (deels) niet op zit te wachten. Dan zakt mijn belangstelling in.

Het sterke van jouw handleiding zijn juist de pagina's 15 - 30. Daarin gaat het over de samenhang van componenten en de werking ervan.
Ik weet niet of je nog eens een herbouw van de handleiding overweegt, maar ik zou het best leuk vinden om daar over mee te denken.

In ieder geval hartelijk dank!

vr.gr. Dick Braam

Dit e-mailbericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde en kan informatie bevatten
die persoonlijk of vertrouwelijk is en niet openbaar mag worden gemaakt krachtens wet- of
regelgeving of overeenkomst. Gebruik van de inhoud ervan door anderen zonder toestemming
van de afzender of geadresseerde is onrechtmatig. Mocht dit e-mailbericht ten onrechte bij
u terechtgekomen zijn, dan verzoeken wij u vriendelijk terstond contact met ons op te nemen.