[TYPO3-UG Dutch] Lettertype grootte

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Mon Jun 29 10:10:28 CEST 2009

Hoi Pim,

Pim Broens - Redkiwi wrote:
> Dat klopt allemaal, maar ook schrijven die webrichtlijnen vaak toe dat
> er een mogelijkheid moet zijn tot het veranderen van lettergroottte.
> Inderdaad moet dat op een non-javascript manier worden opgelost, maar in
> uiterste gevallen is ook dat mogelijk. Helemaal met TYPO3 en typoscript
> wel.

Als je dan kijkt op overheid.nl, postbus51.nl, regering.nl, minaz.nl,
koninklijkhuis.nl, ... Allemaal zonder die A'tjes, zonder links voor
hoog-contrast en andere fratsen (een enkele readspeaker daargelaten);
wel claimen ze allemaal aan de webrichtlijnen van de overheid te voldoen.

Wel kun je met allemaal heerlijk zoomen in je browser en vertellen ze
dat ze prachtig samenwerken met screenreaders, brailleregels, etc.

Bij mijn weten gaat die richtlijn betreffende de mogelijkheid tot het
veranderen van de lettergrootte erover dat deze niet dwingend door de
website moet zijn vastgezet. Als ik mij goed herinner had IE6 er ieder
geval last van dat je bij bepaalde CSS instellingen de lettergrootte in
de browser niet kon aanpassen.
Moderne browsers vergroten gewoon vrolijk de complete layout.

Groetjes,

--
Jigal van Hemert.