[TYPO3-UG Dutch] foreign_table_where met IN statement (tca.php)

Wiel, J.A.M. van de j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Wed Apr 29 21:50:17 CEST 2009

>Dit werkte even op de lachspieren: een relatie (tussen gegevens) bouwen,
>daar zijn relationele databases niet sterk in :-D

Relationele databases zijn niet in staat om veel-veel-relaties aan te leggen tussen twee tabellen. Daar is tussenkomst van de db-ontwerper voor nodig, en dat noem ik m.i. terecht 'niet sterk'. Als dat stof is om te lachen, dan ben ik blij dat ik je avond heb opgevrolijkt.

<knip>
>Voor veel-op-veel relaties heeft TYPO3 een mm-table. In het kort is dat
>een tabel met in elk record de uid's van de twee records in andere
>tabellen die gekoppeld moeten worden.
>Dit is goed te indexeren, prachtig te gebruiken met JOIN's en het werkt
>daardoor ook snel.
>Het enige nadeel is dat je iets meer van JOIN statements moet weten om de
>gewenste data op te halen. Maar ja, iets erbij leren kunnen we allemaal
>:-)

Zo'n mm-table is nou precies wat je moet hebben, en wat ik in feite ook beschreef (een tussentabelletje). Het is de beste manier om in een relationele database veel-veel-relaties te leggen. Het JOIN-statement is echt niet ingewikkeld, en zeker de moeite van het leren waard. Anders blijf je aanklooien in PHP met dingen die je database veel beter kan. Subselects (zelfs gecorreleerde) zijn echt geen probleem meer voor recente versies van MySQL, alleen behandelt TYPO3 de database als een platte bak opslagruimte en meer niet en dat stamt dan weer uit de tijd van MySQL 3.23, toen het ook gewoon een platte tabellenbak was.

>Overigens maakt de kickstarter meestal iets dat werkt, maar het hoeft niet
>optimaal te zijn. Van een veld "dat alleen weergegeven wordt" maakt de
>kickstarter geloof ik een TINYTEXT. Je bent natuurlijk vrij om dat even te
>veranderen. De kickstarter is voornamelijk een hulpje om je snel op weg te
>helpen (vandaar de naam), maar er is meestal behoorlijk wat werk nodig om
>alles aan te passen.

Helemaal mee eens

>Als je fanatiek extensies wilt bouwen is Dmitry Dulepov's boek daarover
>echt een aanrader. Ook dat boek is niet compleet en er zitten her en der
>kleine foutjes in, maar het legt veel uit over hoe je op de TYPO3 (versie
>4) manier een extensie bouwt.

..en is inderdaad een prima boek!

Groeten,
Bas