[TYPO3-UG Dutch] formaat "TIMESTAMP" in databaseteballen

H. Hahn h.hahn at hahn-informatica.nl
Tue Apr 14 15:00:42 CEST 2009

In de Typo3-tabellen in de database heeft vrijwel elke tabel een kolom
"tstamp", met het gegevensformaat "UNSIGNED INT". In een aantal
zelf-toegevoegde tabellen heb ik vooralsnog ook dat formaat gebruikt
voor datum en tijd van laatste wijziging.

Als ik in PhpMyAdmin of met PHP gegevens invoer of wijzig, wordt deze
"tstamp"-waarde niet automatisch geüpdate. Als alternatief heb ik in een
zelfgemaakte tabel wat geëxperimenteerd. Als ik het gegevenstype van de
kolom "tstamp" wijzig in "TIMESTAMP" en het attribuut van dezelfde kolom
op "on update current_timestamp" zet, dan blijkt bij elke wijziging in
de tabel de kolom "tstamp" datum en tijd van wijziging te bevatten, en
wel weergegeven als "jjjj-mm-dd hh:mm:ss". Op zich is dat prima.

De vraag is echter of PhpMyAdmin dit alleen zo in dit formaat
*weergeeft*, of dat het in de database zelf als een dergelijke string is
opgeslagen.

De handleiding van MySQL 5.1 suggereert impliciet het eerste ("The
TIMESTAMP data type has a range of '1970-01-01 00:00:01' UTC to
'2038-01-09 03:14:07' UTC."; dat is immers precies het bereik van een
tijdwaarde als UINT). Als ik echter met PHP het betreffende veld
uitlees, lijkt er wel degelijk een string in de vorm "jjjj-mm-dd
hh:mm:ss" te staan.

Dit laatste roept de vraag op of in voorkomende gevallen een
rechtstreeks compare-statement tussen enerzijds een 'tstamp'-waarde uit
een Typo3-tabel ("UNSIGNED INT") en anderziujds een dergelijke waarde
die als type "TIMESTAMP" is opgeslagen, nog wel mogelijk is.

Ik wil nl. de vermelding van "Datum laatste wijziging" onderaan de
webpagina's met op databasetabellen gebaseerde content automatisch
aanpassen aan de datum en tijd van laatste wijziging van de voor die
pagina gebruikte records uit de betreffende databasetabel.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er wellicht een eenvouidige
conversie mogelijk (wellicht reeds in de SQL-query -- ik heb nog weinig
ervaring met speciale dingen in SQL)?

Vriendelijk dank.
H. Hahn