[TYPO3-UG Dutch] Vraag over time-out van login sessies in de backend

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Sat Apr 4 13:50:53 CEST 2009

Hoi Erwin,

Ja, da's een probleem hè? Er kan zoveel en waar moet je dan zoeken.
Nu vertel je niet welke boeken je er op hebt nageslagen, maar één van
tweeën, je hebt niet goed gelezen of je hebt de verkeerde boeken
geraadpleegd.

Goed, dan nu de antwoorden:
1. In de installtool is een instelling [BE][sessionTimeout]. Standaard
staat die op 3600 (seconden). Als je die op 7200 zet kun je twee uur
lang "niets doen" zonder dat je wordt uitgelogd.

2. Vermoedelijk doe je hier iets verkeerd. Als je uitgenodigd wordt om
opnieuw in te loggen kunnen er twee situaties zijn. In het eerste geval
hoef je alleen op het ok-knopje klikken. That's all. In het tweede geval
wordt je uitgenodigd om in een popup opnieuw naam en wachtwoord in te
voeren. Maar in beide gevallen blijft het scherm waar je mee bezig was
voordat je een uur lang wat anders ging doen, open staan, en kun je dus
gewoon doorgaan waar je gebleven was. Zorg er voor dat je browser popups
accepteert van het betreffende domein.
Als je evenwel negatief reageert krijg je dezelfde situatie als in elk
ander programma dat je verlaat zonder op te slaan.
M.a.w. leer je klanten de functie van de time-out (nl om te voorkomen
dat onverlaten iets doen in jouw backend en onder jouw inlognaam als je
wegloopt zonder uit te loggen). En leg uit hoe het werkt. Dus wel weer
inloggen. Dan opslaan en dan uitloggen.
Persoonlijk vind ik het veel vervelender dat je, terwijl je bezig bent,
zo gemakkelijk zaken kunt kwijt raken. Als je naar een ander onderdeel
gaat waarschuwt TYPO3 namelijk niet dat er nog "niet opgeslagen
wijzigingen" zijn (enkele uitzonderingen daargelaten). Soms kun je dan
met de back-knop van je browser de zaak nog redden, maar vaak ook niet. :-(

3. Hier moet ik voorzichtig worden. En iedereen die het beter weet nodig
ik uit om me te corrigeren. Maar ik dacht dat het deel achter het
@-teken slaat op de workspace. Maar nogmaals, ik ben er niet helemaal
zeker van. En al helemaal niet over de betekenis van dat "-99". Wel weet
ik zeker dat je de echte naam ipv de username krijgt als iedereen netjes
zijn gegeven in de User settings invult.

Succes met TYPO3.

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg
P.S. Er zijn een aantal geschreven en ongeschreven regels met betrekking
tot TYPO3 en de mailinglijsten. Eén daarvan is dat de naam van TYPO3
altijd met hoofdletters geschreven wordt, behalve in urls. En dat de "3"
een onlosmakelijk onderdeel van de naam vormt.