[TYPO3-UG Dutch] Realurl, default taal prevars, noMatch en een goede 404

Pascal Cramer pascal at NOSPAMroguesheep.nl
Sat Apr 4 13:50:45 CEST 2009

Goeieavond allen,

tja weer een RealUrl vraagje, 't blijft complexe materie voor den burger.

Ik (lees: mijn klant) heeft een multilanguage site waarvan engels de default
taal is. Nu willen we de site zó opzetten dat en urls altijd en/ als prevar
hebben ook al is er nog geen taal expliciet gekozen, dus bv na het landen op de
homepage. De url moet dus worden http://[domein]/en/about-us.html
Dit om te voorkomen dat Google 'duplicate content' gaat tegenkomen, dus dezelfde
inhoud op http://[domein]/en/about-us.html en http://[domein]/about-us.html.

Dit is eigenlijk best te doen: je laat de anders standaard aanwezige
'noMatch'=> 'bypass' weg bij je taal preVars:
-----
       'preVars' => array(
           '0' => array(
              'GETvar' => 'L',
              'valueMap' => array(
                 'en' => '0',
                 'de' => '1',
                 'nl' => '2',
                 'fr' => '3',
             ),

           'valueDefault' => 'en',
          ),
       ),
-----

Echter we willen ook een goede 404. Ook dat is geen probleem, zelfs in
combinatie met fb_old2new_redirect.
Maar zonder de noMatch in de realurl config komen niet geldige requests zonder
een prevar, dus b.v.: http://[domein]/onzin.html niet op de gedfinieerde 404
pagina uit maar op de homepage (met een http response code 200).
Het lijkt dat Realurl deze adressen standaard als home ziet en de
old2new_redirect komt dus helemaal niet in beeld.
(wellicht handig te weten: old2new zet de [FE][pageNotFound_handling]
automatisch bij installatie)

Dus:
   met de noMatch krijg ik urls zonder taal preVar (ongunstig voor Google)
   zonder de noMatch worden niet alle 404 kandidaten naar de 404 pagina geleidt.

Is dit te ondervangen of op te lossen?

O ja: ik heb de Realurl manual al doorgenomen (wellicht heb ik iets niet
begrepen hierin) en het net afgegoogled.

Alvast eeuwige dank en een biertje op de volgende T3CON voor enig licht in deze
zaak,
Pascal