[TYPO3-UG Dutch] upgrade naar v4.2.3 duurt wel erg lang....?

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Sat Apr 4 13:48:57 CEST 2009

Ik heb al diverse upgrades uitgevoerd op een live productie server en heb al
vaak meegemaakt dat dit de nodige tijd kan kosten bij een uitgebreide
website.

Standaard doe ik al het volgende met de index_ tables om het upgraden te
bespoedigen:

truncate table index_fulltext;
truncate table index_phash;
truncate table index_section;
truncate table index_words;
truncate table index_rel;
truncate table index_grlist;

Dat gaat dan altijd als een speer. Nu upgrade ik een website van v4.1.7 naar
v4.2.3 en zie ik in de mysql processlist het volgende staan:

|  35 | username| localhost | cas       | Query   | 1308 | copy to tmp table
| ALTER TABLE cache_md5params ENGINE=InnoDB

Aan de 1308 kunnen jullie zien dat dit al eeuwen duurt (meer dan 20 minuten
in ieder geval).

vraag 1:
----------
Omdat ik cache_xxxx lees lijkt mij dit helemaal niet zo belangrijk als hier
iets in staat tijdens de upgrade. Kan ik ook al die cache_ tabellen
truncaten voordat ik aan de upgrade begin?

suggestie?
----------
Iemand een suggestie hoe ik op de snelste manier de upgrade op een live
server kan uitvoeren (ik snap best wel dat je dit beter op een testomgeving
kunt doen, maar tijd tijd en nog eens tijd is altijd de reden) zonder dat
het upgraden / aanpassen van bepaalde tabellen EEUWEN duurt terwijl er
eigenlijk helemaal niets in staat wat echt belangrijk is voor de website?

vraag 2:
Welke tabellen bevatten geen inhoud van pagina's / records t.b.v. extensies
etc.? Ik neem vooralsnog aan dat index_ en cache_ allemaal getruncate kunnen
worden voor een upgrade? Klopt dit?

Groeten,
Jordan van Bergen