[TYPO3-UG Dutch] linux en typo3

Bas v.d. Wiel j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Wed May 21 21:45:22 CEST 2008

Hallo Jean-Pierre,
De specifieke Linuxdistributie doet er niet zo heel erg veel toe vanuit
TYPO3 bezien. Tussen het CMS en het OS zit nog een laag die bestaat uit
Apache/PHP en MySQL. Dit betekent dat TYPO3 in principe nooit
rechtstreeks functionaliteiten van het OS aanroept en daar dus ook nogal
onverschillig tegenover staat.

Waar het bij de keuze van een server-OS om gaat is, wat mij betreft:

- Veiligheid
- Stabiliteit
- Onderhoudbaarheid
- Performance

Vrijwel alle grote mainstream distributies bieden al deze eigenschappen,
alleen zijn sommige 'grote jongens' meer gericht op desktops en/of
cutting-edge features. Die heb je voor een TYPO3-server niet nodig.
Daarom zou ik bijvoorbeeld Fedora (het trapveldje van RedHat) en Ubuntu
(desktop-focus) links laten liggen. Ubuntu is op zich een redelijke
server, maar het biedt geen enkel voordeel ten opzichte van Debian dat
wel een duidelijke server-focus heeft.

Persoonlijk heb ik sinds 2000 talloze distributies geprobeerd voor
allerlei doeleinden en ben uiteindelijk uitgekomen op Debian voor
servers en Ubuntu voor m'n desktops. Het is natuurlijk een kwestie van
smaak en de meningen zullen ongetwijfeld verschillen, maar ik vind het
pakketbeheer van Debian onovertroffen.

FreeBSD vind ik overigens ook een uitstekend OS voor een server,
misschien zelfs nog wel beter geschikt dan Linux voor dit doel, maar dit
is wel een heel ander OS en dat was de vraag niet dus daar zal ik niet
over uitwijden. ;-)

Groeten,
Bas