[TYPO3-UG Dutch] exec() has been disabled for security reason

Bas v.d. Wiel j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Fri Jan 18 10:00:51 CET 2008

Hoi Pieter,
De functie exec() kun je gebruiken om op de server applicaties te
starten. Dat is dan ook precies wat TYPO3 doet: het start ImageMagick,
een externe applicatie. De definitie van "heel gevaarlijk" is natuurlijk
wel rekbaar. Het hangt af van hoe je server is ingericht. Als je als
hoster zorgt dat de webserver-user alleen datgene kan opstarten wat
absoluut noodzakelijk is, dan is er vrij weinig aan de hand. Ik heb zelf
wel eens een ongepatcht testmachientje gehad dat gehackt werd omdat een
of andere scriptkiddie via een exploit en de exec() functie in PHP in
staat was wget en chmod aan te roepen en zo een executable (een spambot)
in de webdirectory te parachuteren. Dit is simpel te vermijden door
wget, ftp, chmod, chown, touch en andere riskante commando's
bijvoorbeeld alleen voor root uitvoerbaar te maken. En zo zijn er nog
talloze mogelijkheden meer, zoals open_basedir of het chrooten van je
webserver en natuurlijk het noexec, nosuid mounten van je webdirectory's
(wat je, vind ik, altijd moet doen). Het voert even te ver om een
compleet sluitend security-advies te gaan geven hier, maar het is zeker
wel mogelijk om een TYPO3-server veilig te draaien met exec() gewoon
actief. Kijk maar eens hoe ver je komt door de web shell extensie te
installeren in TYPO3. Dat geeft je een aardig beeld van hoe veilig je
server nog is op het moment dat iemand eenmaal toegang heeft tot de
www-user. Waarschijnlijk kom je niet ver, want shell_exec() zal ook wel
uitstaan.

Groeten,
Bas